Maison Dandoy
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Maison Dandoy
De Brusselse koekjesfabrikant Maison Dandoy wil zijn export beperken, meer bepaald naar Japan. Het bedrijf voert economische en ecologische redenen aan voor deze beslissing.
De Brusselse koekjes van Maison Dandoy verkopen beter in Brussel dan aan de andere kant van de wereld, zo blijkt uit de laatste beslissing van het emblematische Brusselse koekjesbedrijf. Maison Dandoy wil niet langer exporteren naar Japan. Nochtans vertegenwoordigt deze export 5% van de omzet van het familiebedrijf, of de helft van de totale export. Alexandre Helson, co-CEO van Maison Dandoy, legt aan L'Echo uit dat een KMO met de omvang van zijn koekjesfabriek niet geschikt is voor dit soort export. “De verborgen kosten zijn astronomisch. De rekensom klopt niet. Vanuit het oogpunt van winstgevendheid verloren we geld”. Naast het economische argument noemt het bedrijf ook een ecologisch argument. “Koekjes per vliegtuig naar Japan sturen op een moment dat we een kolossaal CO2-probleem hebben, is op geen enkele manier wenselijk”, zegt Alexandre Helson. Hij vervolgt dat het vinden van dezelfde producten in de vier uithoeken van de wereld het unieke karakter van de steden wegneemt. “Het lijkt mij dat dit een symptoom is van buitensporige globalisering. Om het verlies aan inkomsten uit export te compenseren, heeft Maison Dandoy ingezet op de lokale verkoop. Sinds 2020 zijn er vier winkels geopend, waaronder twee in Brussel. “We hebben ons lokaal uitgebreid en dat heeft het verlies aan export meer dan goedgemaakt. Ons bedrijf is zelfs gegroeid sinds die beslissing”, besluit de co-CEO van het koekjesbedrijf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?