- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De coronacrisis heeft de health en beauty sector op zijn kop gezet. Wat is het verdict?
De coronacrisis houdt ons land al meer dan een jaar in zijn greep en dat voelt ook de health & beauty sector. De inperking van de sociale contacten, het verplichte thuiswerken en het wegvallen van events heeft het koopgedrag van de consument flink veranderd. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de health & beauty sector dat handelsorganisatie Comeos liet uitvoeren bij 1.200 Belgen in januari en februari 2021. De algemene health & beauty sector steeg het afgelopen jaar met 1,1% in waarde en daalde met 1,1% in volume, tonen Nielsen-cijfers die liepen tot eind februari 2021. Als we inzoomen op de verschillende segmenten, zien we duidelijk de sporen die de crisis heeft achtergelaten. Vooral make-up krijgt zware klappen: -24,4% in waarde en -22,6% in volume. “46% van onze ondervraagden zegt dat ze minder lippenstift hebben aangekocht. Het feit dat we allemaal thuis moeten werken en er geen feestjes of andere aangelegenheden zijn waarvoor we ons moeten opmaken, is daar niet vreemd aan”, verduidelijkt Comeos. Ook zonneproducten (-23,4% in waarde en -25,4% in volume), deo & parfum (-12,5% in waarde en -7,4% in volume) en scheerproducten (-7,8% in waarde en -3,4% in volume) eindigen op de pijnbank. Producten zoals zeep, alcoholgel, handgels en ontsmettingsproducten verkopen daarentegen als zoete broodjes. “Mensen willen zich ook meer verwennen, dat zien we in de goede verkoop van badschuim, huidverzorging, manicure- en pedicureaccessoires, en voetverzorging. Haarkleuringen deden het ook goed”, voegt Colruyt Group eraan toe.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?