iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De markt van de consumentenelektronica zal dit jaar naar verwachting 1,25% groeien. De grootste groei komt van online, dat een groei van 19% ziet, vooral dankzij de verkoop van tweedehandsverkoop van toestellen. Amazon neemt in zijn eentje bijna een vijfde van de markt in.
De gegevens komen uit de ranglijst ‘Top 100 Consumer Electronics Europe’ die Cross-Border Commerce Europe samengesteld heeft. Daaruit blijkt dat marktleider Amazon 16,2 miljard euro in online verkoop van consumentenelektronica vertegenwoordigt, gevolgd door eBay met 4 miljard euro. De totale online markt voor consumentenelektronica bedraagt vandaag 90 miljard euro, tegen volgend jaar zal dat 107 miljard euro zijn, volgens de Europese organisatie. Met een totale omzet van 210 miljard euro voor consumentenelektronica zal de online op die manier meer dan de helft zijn van de totale markt. In 2025 zal de helft van die 107 miljard euro door cross-border handel gegenereerd worden. “Met 11% van de totale online detailhandel in alle categorieën heeft de online consumentenelektronicamarkt ter waarde van €90 miljard het op één na grootste marktaandeel, na de toonaangevende modesector die goed is voor 15%”, aldus Cross-Border Commerce Europe.
De organisatie maakte een Top 100 van grootste cross-border online retailers en marktplaatsen. Die honderd bedrijven zijn goed voor een omvang van 45 miljard euro, precies de helft van de totale grootte van de online markt. Dat aandeel zal stijgen naar 52% volgend jaar en 58% in 2026, is de verwachting. “Tegen 2025 zullen marktplaatsen naar verwachting de helft van de onlinehandel in consumentenelektronica voor hun rekening nemen, tegenover bijna 40% in 2023”, zo klinkt het ook nog. “Marktplaatsen zijn dus belangrijke drijvende krachten achter de cross-border handel.” Een speciale plaats is er ook weggelegd voor de tweedehandsmarkt voor online consumentenelektronica, die een totale waarde heeft van 7,7 miljard euro. Dat is een aandeel van 8,6% van de totale online markt voor consumentenelektronica. Cross-Border Commerce Europe verwacht dat naar 11% zal stijgen volgend jaar, wat neerkomt op een omzetstijging van 50% en een jaarlijkse groei van 15%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?