Meurisse
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Meurisse
Het bekende chocolademerk Meurisse, dat in 2020 nieuw leven werd ingeblazen door Henry en Clément Van Vyve, betreedt de wereld van de chocopasta’s. In juli heeft het merk drie referenties op de markt gebracht: pure chocolade met Himalayazout, melkchocolade met 23% hazelnoot en een karamel & amandelpasta.
Heel het gamma is bio, Fairtrade-gecertificeerd en bevat geen palmolie, in plaats daarvan werd gekozen voor raapzaadolie. “Ik speelde al langer met het idee om een eigen chocopasta op de markt te brengen, maar met de steun van Delhaize is die droom nu ook werkelijkheid geworden”, vertelt Henry Van Vyve, managing director van Meurisse. “Dankzij onze spreads dekken we nog meer chocolademomenten. We waren al aanwezig bij het dessert met onze tabletten en sinds begin dit jaar ook bij het snackmoment met onze bars, maar nu dus ook bij het ontbijt dankzij onze chocopasta’s.” De inspiratie voor zijn spreads haalde het merk bij zijn eigen tabletten. “We hebben bewust gekozen voor twee klassieke smaken, maar dan net dat tikkeltje anders”, vervolgt hij. “Zo bevat onze melkchocolade bijvoorbeeld 23% hazelnoot, wat vrij hoog is als we naar de andere chocopasta’s bij Delhaize kijken.” Voor zijn derde smaak wou Meurisse iets verrassends. “Met onze karamel & amandelpasta hebben we iets dat nog niet in de rekken te vinden is, al is het natuurlijk dubbel: ofwel zijn klanten er weg van ofwel vinden ze het niks, maar dan hopen we natuurlijk dat ze overstappen op onze klassiekere spreads”, lacht hij.
Bij Meurisse draait het in de eerste plaats om smaak en plezier. “Consumenten die choco eten zijn op zoek naar iets lekkers en willen zichzelf vooral een pleziertje gunnen. Het gezondheidsaspect is minder van belang. Mensen die toch een gezonder alternatief willen zullen eerder kiezen voor notenboters omdat die nu eenmaal minder suiker bevatten.” Volgens onze gesprekspartner zijn consumenten steeds meer op zoek naar bio chocopasta’s met meer premium ingrediënten en geen palmolie. Al blijft de smaak van doorslaggevend belang. “Consumenten zijn duidelijk op zoek naar een veredeld alternatief voor de traditionele Nutella en daar biedt bio zeker een oplossing”, stelt hij. Op termijn wil Meurisse zijn producten nog meer premium maken door te kiezen voor meer hazelnoten en minder suiker, zonder de smaak van de producten aan te tasten. Al heeft die overstap ook een impact op de prijs. “Hoe meer hazelnoten je gebruikt, hoe duurder je product wordt. De moeilijkheid zit hem erin om een evenwicht te zoeken tussen een betaalbaar product dat lekker is en toch meer edele ingrediënten bevat. Zeker in deze moeilijke economische tijden, waarin consumenten steeds meer letten op de prijs, is dat een zeer complexe oefening.”
Maar voor het zover is, moet het merk eerst nog zijn plaats verzilveren in het schap. Niet gemakkelijk in een categorie waar de laatste jaren veel spelers zijn bijgekomen. De chocopasta’s van Meurisse zijn te koop bij kruidenierszaken, biowinkels en Delhaize. Bij die laatste volgt in september een grote promoactie zodat het publiek het nieuwe gamma kan leren kennen. “Ik hoop dat dat een mooie start mag zijn van ons verhaal en dat de verkoop snel zal volgen”, reageert de CEO. Of hij ook plannen heeft om de rest van het Belgische retaillandschap te veroveren? “Op dit moment niet. We willen het stapje voor stapje doen: eerst willen we ons verhaal opbouwen en dan geleidelijk aan uitbreiden. We willen vooral organisch groeien.”
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?