Tweedehands is in en dat heeft de modesector goed begrepen. In minder dan een jaar tijd is het aantal initiatieven vermenigvuldigd. Zo lanceerde de Franse keten Camaïeu begin november een nieuwe dienst met de naam "Comeback", waarbij klanten kleding die ze niet meer dragen kunnen inruilen voor een waardebon.
In tegenstelling tot zijn online project videdressing dat in 2018 werd getest, heeft Camaïeu deze keer besloten om zijn tweedehandsformule te richten op zijn fysieke winkels. Voortaan kunnen klanten van de Franse modeketen hun kleding in 13 winkels (van de meer dan 500 vestigingen in Frankrijk) binnebrengen, waar ze vervolgens in een speciale hoek zullen worden uitgestald. Alleen artikelen die nog het etiket van Camaïeu dragen worden teruggenomen. Bovendien moeten in zeer goede staat verkeren (geen vlekken, gaten, enzovoort) en moet ze gewassen en gestreken zijn. De retours en wederverkopen gebeuren op basis van een vooraf vastgestelde prijslijst: bijvoorbeeld 5 en 7 euro voor een broek, 13 en 15 euro voor een jas, enzovoort. "Om volledig transparant te zijn zit er een verschil van twee euro tussen de inruilprijs en de wederverkoopprijs van de artikelen, wat overeenkomt met de beheerskosten en de BTW", legt Camaïeu uit.
H&M, Zalando...
Door het enorme succes van online doorverkoopplatforms zoals Vinted zijn de tweedehandsinitiatieven de laatste maanden verveelvoudigd in een modesector die regelmatig wordt genoemd vanwege zijn grote milieu-impact. Zo heeft de Zweedse reus H&M in het voorjaar de activiteiten van zijn tweedehandsplatform Sellpy uitgerold naar een twintigtal extra landen, waaronder België. Hoe werkt het? Verkopers sturen hun gedragen kleding gratis naar Sellpy in speciale zakken. Het platform zorgt voor de doorverkoop en betaalt minimaal 40% aan de vorige eigenaar. Als de artikelen niet worden verkocht, worden ze aan liefdadigheidsinstellingen geschonken of gerecycleerd. Ook Zalando zit niet stil. Vorig jaar lanceerde de Duitse e-commercereus in verschillende landen, waaronder in België, zijn 'Pre-owned'-programma, waarbij klanten tweedehandskleding kunnen kopen en inruilen voor tegoeden voor andere aankopen of om een goed doel te steunen.
Maar ook Cora of Gucci
Een verder bewijs van de enorme populariteit van tweedehands is het feit dat zowel hypermarkten als luxemerken zich op deze markt richten. Zo opende Cora begin dit jaar in samenwerking met het gespecialiseerde bedrijf Patatam in verschillende van haar winkels een “Mon Dressing d’occasion(s)”-hoek. Hetzelfde geldt voor Gucci, dat eind september Gucci Vault lanceerde, een digitaal platform gewijd aan de wederverkoop van zijn vintage artikelen, die waren opgeknapt of zelfs op maat gemaakt waren door de ambachtslui van het Italiaanse merk... Het is duidelijk dat met de goodwill van de retailers en de klanten mode steeds een nieuwe leven kan krijgen.