Een aantal vleeswarenbedrijven, zoals Aoste, legt zich nu toe op een vegetarisch assortiment. Moet dit voorbeeld gevolgd worden of niet? Het antwoord op die vraag is niet echt duidelijk te definiëren.
De vraag verdeelt de sector. Moet een vleeswarenproducent investeren in veganisme en zo de tak afzagen waarop hij zit? “Ja”, zeggen ze bij Aoste, waarschijnlijk het meest sprekende voorbeeld van een in de jaren zeventig in Frankrijk ontstaan charcuteriebedrijf dat vier jaar geleden besloot een assortiment voor vegetariërs te ontwikkelen. Bij Delhaize biedt de onderneming vegetarische schijfjes aan op basis van eiwit, water, zonnebloemolie, zout en bamboevezel. Het product vergde duidelijk veel onderzoek, maar het visuele resultaat is verbluffend. Aostes beslissing om zich tot het veganisme te bekeren is niet onbelangrijk. Ten eerste neemt het aantal veganistische vleeswaren, dat wil zeggen vleeswaren die niet met dierlijke producten zijn bereid, elk jaar toe. Maar laten we dit nuanceren: het vertegenwoordigt momenteel minder dan 1% van het marktaandeel in de Belgische detailhandel. Zal dit marktaandeel in de komende jaren meer dan 10% bedragen? Dat is moeilijk te zeggen, volgens de spelers in de sector. “Wij stellen ons nog steeds vragen over de veganistische kwestie en analyseren de cijfers grondig, om te zien hoe we in de toekomst moeten reageren”, zegt Javier Latorre voor El Pozo.
Waar moet veganistische charcuterie komen te staan in de rekken?
Een andere vraag waarover nog gediscussieerd wordt, is waar het veganistische vleeswarenassortiment moet worden ondergebracht in de rekken: “Bij Delhaize hebben we ervoor gekozen om vegetarische en veganistische producten voorlopig in een aparte sectie te plaatsen”, zegt Roel Dekelver. “We vragen ons dat nog steeds af, omdat de vraag verandert, evenals het aanbod. We hebben ook proeven gedaan om vegetarisch met vlees te mengen. We zouden ook flexitariërs willen kunnen bereiken, in welk geval een mix tussen vegetarische en traditionele producten geschikt zou zijn. We bestuderen de vraag dus.” Ook bij Carrefour is de vegetarische charcuterie in een specifieke afdeling ondergebracht, maar ook daar is de kwestie nog lang niet beslist. “Het is niet onmogelijk dat ook wij onze strategie zullen herdenken, gewoon omdat het aanbod evolueert en we ons moeten aanpassen aan de consument”, onderstreept Siryn Stambouli, woordvoerder van Carrefour. Wat de vergelijking nog ingewikkelder maakt, is de evolutie van de afdeling en van de spelers. Sommige merken zijn alleen actief in het vegetarische gedeelte, terwijl andere in beide segmenten actief zijn.
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!