Gondola Academy Mr Flexx Solutions realiseert interessante case bij Hema
Mr Flexx
Op 28 maart vindt het Shopper & Trade marketing congres plaats van Gondola Academy. Frank Hoeckx en Harro Vlastuin van Mr Flexx Solutions delen hun praktijkervaring aangaande het ‘one size fits all’ Mr Flexx displaytraject bij onder andere Hema.
Tijdens de sinterklaasperiode zijn chocoladeletters populair in Nederland. In de aanloop ernaar vervoert Hema maar liefst 1,6 miljoen letters in 7.500 prefilled kartonnen displays. Die verdwenen tot voor kort steeds in de kartoncontainer, maar dat is voortaan verleden tijd. Sinds 2023 werkt Hema namelijk samen met Mr. Flex, dat inzet op duurzamere en praktischere displays. “Dankzij onze displays kon de chocoladefabrikant de 7.500 displays sneller opzetten, zodat hij tijd wint. Daarnaast wordt er geen nieuwe logistieke stroom gecreëerd”, stelt Frank Hoeckx, verantwoordelijk voor business development bij Mr Flexx Solutions. “Na gebruik komen de displays tot slot via de normale stroom van Hema terug naar ons warehouse. Zo zal er in de volgende 5 jaar 48,7% of 600.000 kg C02 worden bespaard.”
“Samen met Hema bedachten we nog slimme oplossingen om voldoende producten in de displays te plaatsen. Bovendien werd de kartonnen schaptray vervangen door een spuitgiettray”, zegt Harro Vlastuin, CEO van Vlastuin & Mr Flexx. “Het gaat om 240.000 spuitgiettraytjes die nu niet werden weggesmeten maar samen met de displays terug werden gestuurd en plano gestockeerd voor hergebruik de volgende jaren.”
Herbruikbare display
Mr Flexx is een duurzame en herbruikbare display gemaakt uit volledig recycleerbaar kunststofmateriaal ABS. De display – waar quasi elk product in past - kan permanent in de winkel blijven staan of volledig opgevuld worden aangeleverd. De display heeft maar 700 gram karton nodig om aangekleed te worden, terwijl dat bij de klassieke prefilled displays zo’n 3 kilogram is. “In België worden er jaarlijks minstens 1 miljoen displays in de FMCG-sector geplaatst,” zegt Frank Hoeckx. “Bij een klassieke prefilled display belandt er jaarlijks +- 3 miljoen kilo karton in de vuilbak. Bij ons is dat 700.000 kilo , of minder dan 1/3 . Als we de displays in de winkels houden en daar opvullen en re-branden zoals bijvoorbeeld bij Hoogvliet supermarkten (een andere case die ze zullen toelichten) besparen we nog eens op de hele logisiteke flow. De display hoeft niet aangekocht te worden, maar kan ook gehuurd worden.”
Internationaal
Toen het basismodel van Mr Flex Solutions 20 jaar geleden op de markt werd gelanceerd, was er weinig interesse in duurzaamheid. “Dat is nu anders”, stelt Hoeckx. “De markt is veel duurzamer geworden. De prijzen van het karton en transport zijn ook gestegen. Brands en Retailers denken meer na hoe ze met displays omgaan.” De displays van Mr Flexx staan de dag van vandaag onder meer in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. De displays kunnen voorzien worden van een digitale tracker, waarmee te allen tijde kan nagegaan worden waar de display heen gaat.
"Vermijd te veel referenties"
Mr Flexx Solutions heeft ook nog enkele tips voor het plaatsen van displays. “Plaats er niet te veel, want dan geraakt de klant zijn focus kwijt”, zegt Hoeckx. “Plaats de display aan de ingang van de categorie. Je moet de flow van de winkel kennen. Plaats de opening van het display naar de stroom van de mensen. Zet er niet te veel referenties in. Plaats de juiste categorieën bij elkaar, zoals koekjes bij koffie, chips bij dranken, mayonaise bij het vlees, …”
Volgens Mr Flexx Solutions zetten fabrikanten vaak te veel informatie op displays. “Er is een tendens om te veel referenties op displays te zetten, maar dan zie je door het bos de bomen niet meer”, zegt Hoeckx. “Steek er maximaal 2 of 3 referenties in. Vaak willen ze ook veel te veel informatie op de topkaart zetten. De klant leest dat toch niet. Als je displays uniformiseert in de basis, krijg je veel meer rust in de winkel.”
Matthias Vanheerentals
Shopper & Trade marketing congres
Benieuwd naar wat Frank Hoeckx en Harro Vlastuin nog meer te vertellen hebben? Schrijf u dan snel in voor het Shopper & Trade marketing congres op 28 maart.