Het plaatsen van plantaardige eiwitproducten in het schap naast maaltijdkits kan leiden tot een stijging van de verkoop van beide soorten producten. Dit is het resultaat van een studie uitgevoerd door BE4LIFE, een onderzoekscentrum aan de Universiteit Gent, in samenwerking met Carrefour België.

Carrefour zet zich in voor een voedseltransitie die voor iedereen toegankelijk is en moedigt zijn klanten aan om meer plantaardig te eten. In 2024 werd het slagersassortiment uitgebreid met 30 nieuwe plantaardige producten, waaronder 18 huismerkproducten. Carrefour organiseert ook proeverijen van vegetarische producten en publiceert vier keer per jaar speciale folders over vegetarische producten.

Carrefour wijst er echter op dat er nog steeds obstakels zijn voor deze ontwikkeling: consumenten zien vegetarische alternatieven vaak als duurder, minder lekker en moeilijker te bereiden. Bovendien zijn gewone vleesconsumenten minder geneigd om hun gewoonten te veranderen, waardoor flexitariërs het meest interessante doelwit voor verandering zijn. Carrefour en de Universiteit Gent hebben geprobeerd hen te inspireren door deze vegetarische maaltijden in de winkels te promoten. Om de ervaring te vereenvoudigen werden alle benodigde ingrediënten, met uitzondering van de eiwitbron, gegroepeerd in maaltijdpakketten en werden de plantaardige eiwitproducten direct naast deze pakketten geplaatst om hun zichtbaarheid te verbeteren. Het doel was om ervoor te zorgen dat zelfs klanten die niet specifiek op zoek waren naar vegetarische producten, ze zouden opmerken en toevoegen aan hun winkelmandje. Dit 'nudging'-initiatief werd ondersteund door een vegetarisch receptenboekje dat ook informatie bevatte over het verkleinen van de ecologische voetafdruk door minder vlees te eten.

De verkoop van maaltijdpakketten steeg aanzienlijk, net als de verkoop van plantaardige eiwitproducten in combinatie met een maaltijdpakket, vooral in Vlaanderen en in Carrefour hypermarkten. De grootte van de winkels en vooral de grotere zichtbaarheid van vegetarische producten en/of maaltijdkits lijken een doorslaggevende rol te hebben gespeeld in dit succes. Carrefour is daarom van plan om deze strategie te versterken, met name door de recepten rechtstreeks in de maaltijdpakketten op te nemen in plaats van ze via aparte folders aan te bieden. De onderzoekers stelden vast dat de verkoop van maaltijdpakketten een maand na de interventie gunstig bleef, wat getuigt van de blijvende adoptie van maaltijdpakketten door klanten en aantoont dat consumenten nieuwe eetgewoonten kunnen ontwikkelen.