Siska De Lombaerde
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Siska De Lombaerde
Siska De Lombaerde, country director Belgium & Luxembourg bij Takeaway.com, doet op Gondola Day nieuwigheden en trends, ambities en onderzoeksresultaten uit de doeken. Wij kregen al een voorproefje.
We evolueren van een platform dat restaurantmaaltijden aan huis levert naar eentje dat veel verder gaat. Bij de start was de insteek een digitaal platform dat hongerige magen en restaurantuitbaters met elkaar verbindt. Tijdens de coronapandemie kwamen daar boodschappen bij, zeker in landen als het VK en Duitsland die voorlopers zijn. In België nam de levering van boodschappen vorig jaar ook toe, zowel in samenwerking met lokale spelers (kruidenierswinkels, convenience stores ...) als met Carrefour bijvoorbeeld. Maar we mikken nog verder dan maaltijden en boodschappen. Ook non-food staat op het menu, zelfs nog in 2024.
Grosso modo dezelfde als die voor maaltijden: gemak en snelheid. Er zijn natuurlijk supermarkten die zelf boodschappen aan huis leveren, maar dat gaat trager. Takeaway heeft al koeriers op de weg die snel kunnen leveren – of het nu gaat om een maaltijd, boodschappen of non-food. Je kunt al veel online bestellen, maar bent dan vaak afhankelijk van pakjesbedrijven of postdiensten. Als je een bestelling plaatst via Takeaway.com, reken je op veel kortere levertermijnen. Voor sommige producten is dat echt een meerwaarde. Stel dat je je laptoplader of iets anders kwijt bent dat je dringend nodig hebt, dan is het handig om in een klik te bestellen en pakweg een uur later te ontvangen. Elektronica is een categorie die zich uitstekend leent, maar het kan evengoed om cosmetica of diervoeding gaan. In Duitsland zijn we al partner met MediaMarkt, in andere landen met de handgemaakte cosmetica van Lush. En er zit nog veel meer in de pijplijn.
Onze missie is niet zomaar bezorgen, maar bezorgen met een positieve impact. We leveren uitsluitend met fietsen, e-bikes, en binnenkort ook met e-scooters. Ook bij restaurants die hun eigen bezorgdienst hebben, merken we een verschuiving naar milieuvriendelijk vervoer. Onze verpakkingen – die onze partners tegen een scherpe prijs kunnen kopen – zijn ecovriendelijk. Ook qua aanbod geven we restaurants de trends mee die aansluiten bij wat consumenten verwachten én wat mens, samenleving en planeet ten goede komt. Een gevarieerder aanbod, minder vlees, meer plantaardig ... het zijn maar enkele trends die uit ons jaarlijks rapport naar boven komen.
Er valt véél te ontdekken, dus ik kijk uit naar een goedgevulde dag. Ik wil zoveel mogelijk sprekers aan het woord horen. Voor een bedrijfsleider is het altijd interessant om te zien waarmee anderen bezig zijn. Het gaat mij om boeiende kost ontdekken AND inspiratie opdoen AND netwerken.
Peggy Van der Auwera
Benieuwd wat Siska De Lombaerde nog meer te vertellen heeft? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?