- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Nederlandse Heineken boekte in de eerste 6 maanden van 2022 sterke cijfers: de omzet steeg met 37% tot 16,4 miljard euro en ook de nettowinst ging er met 22,3% op vooruit tot 1,3 miljard euro. Daarmee overtrof de bierreus de resultaten van 2019.
Bij de publicatie van zijn recente halfjaarcijfers kon Heineken mooie resultaten voorleggen. Zo behaalde het bedrijf in de eerste 6 maanden van dit jaar een omzet van 16,4 miljard euro, ofwel een forse stijging van 37%. Die is onder meer toe te schrijven aan de hogere bierprijzen die het bedrijf doorvoerde en de grotere vraag naar premium bier. In vergelijking met 2019 nam de omzet met meer dan 14% toe. Ook het biervolume dat verkocht werd steeg met 7,6% tegenover het eerste semester van 2021, een groei die te danken is aan de coronabeperkingen die zijn weggevallen en de terugkeer van consumenten naar de horeca. In vergelijking met 2019 gaat het om een groei van 0,8%. “Consumenten keren terug naar de toog. De vraag is tot nu toe veerkrachtig gebleven ondanks de toenemende inflatiedruk op het inkomen van de consument”, klinkt het bij de topman van Heineken, Dolf van den Brink. Tot slot kende ook de operationele winst een mooie toename met 20,6% tot 2 miljard euro. De nettowinst groeide eveneens met 22,3% tot 1,3 miljard euro.
De vooruitzichten van Heineken voor de rest van dit jaar blijven ongewijzigd. Zo verwacht het bedrijf een stabiele tot bescheiden verbetering van de operationele winstmarge ten opzichte van vorig jaar. Wat 2023 betreft worden de voorspellingen bijgesteld. Zo gaat Heineken uit van een operationele winstmarge van slechts 5 à 10%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?