Website Davai
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Website Davai
Vleesproducent Ter Beke investeert 520.000 euro in Davai, een Gentse start-up die plantaardige dumplings maakt. Daarmee wil het bedrijf inspelen op de toegenomen vraag naar plantaardige producten.
Eind vorig jaar raakte het nieuws bekend dat Ter Beke de krachten zou bundelen met Imperial en Stegeman, die zelf al vegetarische producten hebben. Daarmee maakte de vleesproducent zijn ambitie bekend dat het meer wou inspelen op de toegenomen vraag naar plantaardige producten, een opmerkelijke zet voor een vleesproducent. Hoewel de overname nog officieel groen licht moet krijgen van de mededingingsautoriteiten, wacht Ter Beke niet om al te investeren in plantaardige producten. Zo liet het bedrijf bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers weten dat het een minderheidsbelang neemt in de Gentse start-up Davai, dat plantaardige dumplings maakt die in België en Nederland worden verkocht. De vleesproducent pompte zo’n 520.000 euro in de start-up. Met die investering wil Ter Beke de start-up helpen om sneller internationaal te groeien en daarbij kijkt het vooral naar de Britse markt en in de tweede plaats ook naar Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk zijn plantaardige producten namelijk booming business. Volgens De Tijd wil Ter Beke een flink deel van de Gentse productie verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk, waar het al een bedrijf heeft. Al zal de fabriek in ons land niet sluiten. Daar zullen namelijk gespecialiseerde producten worden uitgetest, vervolgt de krant.
“We zetten verder in op het continu verbeteren van operationele efficiëntie, product recepten en ook meer innovaties", reageert CEO Piet Sanders. "Onze investering in Davai - dat lekkere plantaardige dumplings ontwikkelt en verkoopt – is een mooie illustratie voor de vernieuwde strategie van ons bedrijf. We werken ook aan een concreet plan om steeds meer duurzaam te worden in alles wat we doen. Hopelijk kan het geplande samengaan met Imperial – Stegeman plaatsvinden waardoor we alleen nog maar sneller onze ambities kunnen waarmaken voor onze werknemers, klanten en consumenten."
Naast het nieuws over Davai maakte Ter Beke ook zijn halfjaarcijfers bekend. In de afgelopen 6 maanden steeg de omzet van het bedrijf van 342 miljoen naar 373 miljoen euro (+9%). Dat is vooral te danken aan de afdeling bereide gerechten waar de omzet met 26,2% steeg tegenover 2021. “Deze stijging is toe te schrijven aan het hernemen van de verkopen in het foodservice kanaal in post-coronatijd en een solide vraag naar convenience producten”, verduidelijkt Ter Beke. De vleeswarenafdeling deed het minder goed en daalde met 2,1 miljoen euro (-1%) tegenover 2021, dat is voornamelijk te wijten aan het stopzetten van niet-rendabele contracten vorig jaar waar Ter Beke nu het ‘full year effect’ ziet. Verder zakte het onderliggende EBITDA van 27 naar 18 miljoen euro en bleef het nettoresultaat van 1,5 miljoen euro stabiel ten opzichte van 2021.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?