- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#5 Net als de laatste zes jaar onthult Gondola ook nu weer zijn exclusieve poster over de jaarlijkse evolutie van de FMCG. Retailexpert Silvie Vanhout, die de cijfers van Nielsen (van juni 2018 tot juni 2019) analyseerde en samenvatte in de poster, ontdekte 5 trends.
Elke maandag onthullen we een nieuwe trend. Deze week is het de beurt aan de categorie non-food, die in moeilijkheden zit tegenover de concurrentie (-0,5%).
Over het algemeen kent de non-foodsector geen spectaculaire daling, maar met sommige categorieën blijft het bergaf gaan. En dan hebben we het onder andere over drie categorieën in private label : make-up (-10,1%), skincare (-11,9%) en boenwas (-21,5%). “De oorzaak kan worden toegeschreven aan de komst van concurrentie voor de klassieke retailsector”, legt Silvie Vanhout uit voor Gondola. Heel wat mensen kopen vandaag hun non-foodproducten online of bij de Actions en de ICI Paris XL's van deze wereld. Met de cijfers van deze ketens wordt op de poster geen rekening gehouden.”
Bent u benieuwd naar alle gegevens van de FMCG Now-poster? Download hem dan nu gratis!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?