E-commerce heeft zich de jongste jaren sterk ontwikkeld in B2C en B2B. Bijgevolg verwacht de online consument steeds meer van de digitale aankoopbeleving.

Bedrijven moeten voldoen aan die hoge verwachtingen. Om die reden werken teams in marketing en technologie steeds nauwer samen. Zij zoeken de tools met de juiste functionaliteiten om de klant tevreden te stellen en specifieke zakelijke doelen te realiseren. Digital suites coveren elk stukje van de e-commerce puzzel met alles-in-één oplossingen. Toch stuiten bedrijven op de limieten van zo’n oplossing. Dit verklaart het groeiend succes van samenstelbare technology stacks. Hiermee combineert het bedrijf de beste technologieën die perfect tegemoetkomen aan zijn specifieke vereisten. Één van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvol e-commerce platform is uiteraard het technologisch platform waar het op draait en hoe dit platform zich kan aanpassen aan de veranderende noden van uw klanten. Maar welke technologie is het meest geschikt voor u?

Wat is de beste keuze? Een totaaloplossing in de vorm van een ‘alles-in-één’ digital commerce suite of een composable commerce technology stack samengesteld op jouw maat? We zijn gewend aan technologieplatformen die fungeren als een Zwitsers zakmes. Vaak wordt een content management system (CMS) uitgebreid met zaken zoals marketing tools en e-commerce-functionaliteiten. Zulke digital commerce suites bieden een toegankelijke totaaloplossing. Maar zijn zij wel voldoende flexibel en efficiënt om aan de snel veranderende noden van jouw klanten te voldoen? Het zou een maatoplossing in de vorm van een modulaire composable technology stack kunnen zijn. Even de voor- en nadelen van beide benaderingen op een rijtje.

Wat is een alles-in-één digital commerce suite?

De digital commerce suite is één technologieplatform met meerdere opties. Eén licentie biedt toegang tot uiteenlopende functies. Ze combineren vaak content management, pagina-opmaak en visuele weergave met features zoals marketingautomatisering, opties voor emailmarketing, personalisatie, e-commerce en data-analyse.

Zo’n platform biedt veel voordelen. Zo krijg je veel functies voor één licentie. Je marketingteam hoeft maar één platform in de vingers te hebben, in de plaats van verschillende deeloplossingen. Omdat je met één vendor werkt, is het ook vrij eenvoudig om het platform verder uit te bouwen. Maar er zijn ook nadelen. Digital commerce suites vereisen veel onderhoud en regelmatige upgrades. Bovendien ben je gebonden aan jouw vendor en is het moeilijk later naar een andere over te stappen. Het is vaak lastig om een technologisch ecosysteem over te zetten naar een andere partner. Een complexe digital commerce suite evolueert ook trager en is bijgevolg minder flexibel. Zo’n suite biedt namelijk veel functionaliteiten en kan daardoor nooit uitblinken in alles wat ze doet.

Wat is een composable commerce technology stack?

Bij een composable commerce technology stack heb je zelf alle elementen in handen. Hierin combineer je verschillende gespecialiseerde technologieën die je zelf gekozen hebt. Je kunt elk geïnstalleerd programma upgraden of wijzigen zonder dat dit enige invloed heeft op de overige programma’s in de stack.

Wat zijn de voordelen? Je haalt de beste technologie in huis voor jouw specifieke doelstellingen. Je stemt de oplossing af op jouw behoeften, met de vereiste technologie wanneer je ze nodig hebt. Je wint aan flexibiliteit en kunt sneller reageren op marketingtrends of wijzigende klantenbehoeften door de individuele oplossingen binnen je technology stack aan te passen of te vervangen. De verwachtingen van je klanten wijzigen snel online, bijgevolg heb je een technologische oplossing nodig die je snel kunt afstemmen op hun noden. Maar ook aan technology stacks zijn nadelen verbonden. Je werkt met verschillende licenties en je technologische architectuur wordt complexer. Marketeers die de technologie gebruiken, moeten leren omgaan met verschillende gebruikersinterfaces, wat een hogere leercurve inhoudt.

Technology stack volgens het MACH-principe

In de digitale sector opteert men voornamelijk voor een MACH-based aanpak van technology stacks. MACH staat voor Microservices based, API-first, Cloud-native Software Service en Headless. Door deze elementen samen te brengen, kunnen marketing en technology teams ten volle genieten van de flexibiliteit van een composable technology stack. Voor de volledigheid lichten we graag even verder toe wat de verschillende aspecten van MACH inhouden:

  • Microservices based: dit zijn technologieën die onafhankelijk ontwikkeld, gebruikt en beheerd worden, steeds op maat van de vereiste doelstellingen.
  • API-first: alle technologieën worden aan elkaar gekoppeld via API’s. Hierdoor kunnen de verschillende oplossingen binnen de stack relevante informatie uitwisselen en samenwerken.
  • Cloud-Native Software Service: je hoeft geen servers te installeren en onderhouden. Je geniet van alle voordelen van de cloud: data opslaan, hosten, opschalen en automatisch update.
  • Headless: front-end is losgekoppeld van back-end en functioneert onafhankelijk van om het even welke programmeertaal en architectuur. Dit wil zeggen dat het platform waarop je content invoert voor je website of webshop met andere technologie opgebouwd kan zijn dan de tool die deze content visualiseert voor de eindgebruiker.

Welke factoren bepalen of je een suite of een stack nodig hebt?

Besef dat je digitale strategie meer is dan een toolset. Je aanpak moet toekomstige groei bevorderen en mag belangrijke zakelijke beslissingen niet in de weg staan. Iedere organisatie is anders. Daarom overlopen we enkele factoren die kunnen bepalen of je baat hebt bij een suite of een stack.

Wat heeft je marketingteam nodig?

Elk marketingteam werkt op zijn eigen manier en heeft zijn specifieke behoeften. De digital commerce suite biedt vaak intuïtieve gebruiksinterfaces waarop je makkelijk items kunt verslepen en plaatsen. Bij technology stacks staan de front- en de backend los van elkaar. In deze technologiebenadering is ‘what-you-see’ niet ‘what-you-get’. Maar door de meer flexibele setup kan je wel makkelijker experimenteren met nieuwe toevoegingen en features.

Wie is de gebruiker?

Hoe ziet je marketingteam eruit? Hoe vertrouwd zijn de marketeers met digitale technologie? Kunnen zij omgaan met verschillende technologieën? Zijn er veel occasionele gebruikers die content toevoegen of werk je met één centraal team? Vergelijk het team met de graad van complexiteit van de overwogen oplossing. In welke mate wegen ze op tegen elkaar?

Hoeveel oplossingen moet je integreren in de technologie?

Of je nu werkt met een stack of met een suite, in elke organisatie zal je wellicht verschillende door jouw bedrijf gebruikte programma’s moeten integreren in de overwogen oplossing. Ook al biedt de digital commerce suite veel functies, toch zal er hier en daar een bijkomende link naar een andere oplossing moeten worden gelegd, zoals bijvoorbeeld ERP-pakketten of CRM-systemen. Werk je met veel verschillende oplossingen in je bedrijf, dan is de technology stack waarschijnlijk de beste optie. Onderzoek vooraf de kost van integratie en onderhoud van bepaalde technologieën in het platform.

Wat zegt de architect?

Denk goed na, plan en ontwerp vóór je je digitale architectuur begint te bouwen. De voorbereiding van de architect bepaalt het succes van het project. The Reference biedt zowel digitale suites als MACH-oplossingen. Hun technologie-architecten analyseren de functionele, niet-functionele en technische behoeften die je beslissing bepalen. Om terug te komen op de centrale vraag: digital suite of samengestelde technology stack, wat is de beste oplossing voor jou? Er is geen eenduidig antwoord. Iedere organisatie heeft haar eigen specifieke vereisten. Vergelijk deze met de kenmerken van digital suites en samengestelde technology stacks. Op basis hiervan kun je een weloverwogen keuze maken. Je kan altijd terecht bij de digital platform engineers van The Reference om je daarbij te adviseren.

Samengestelde technology stacks en e-commerce (16 september)

Schrijf je nu in op ons Reimagining Commerce event, waar we onder andere de rol van samengestelde technologie-architecturen in e-commerce bespreken met enkele vooraanstaande professionals in de digital commerce sector. Schrijf je nu in voor fysieke deelname in het Van der Valk hotel (nabij Ghelamco Arena) in Gent, of volg het evenement gratis online via live stream.

E-commerce heeft zich de jongste jaren sterk ontwikkeld in B2C en B2B. Bijgevolg verwacht de online consument steeds meer van de digitale aankoopbeleving. Bedrijven moeten voldoen aan die hoge verwachtingen. Om die reden werken teams in marketing en technologie steeds nauwer samen. Zij zoeken de tools met de juiste functionaliteiten om de klant tevreden te stellen en specifieke zakelijke doelen te realiseren. Digital suites coveren elk stukje van de e-commerce puzzel met alles-in-één oplossingen. Toch stuiten bedrijven op de limieten van zo’n oplossing. Dit verklaart het groeiend succes van samenstelbare technology stacks. Hiermee combineert het bedrijf de beste technologieën die perfect tegemoetkomen aan zijn specifieke vereisten. Tijdens dit hybride evenement gaan we dieper in op deze revolutionaire aanpak in e-commerce en tonen we de voordelen voor marketeers en experten in technologie.

Klik hier voor meer info