Beter, duurzamer, korter en op het ritme van de seizoenen, de missie van de online versmarkt Crisp in een notendop. Country manager Belgium Charlotte Van Loock vertelt op Feeding The Future over hoe die missie die bijdraagt tot de voedseltransitie. In afwachting daarvan had Gondola al een gesprek met haar.

Wat is de aanpak van Crisp en waaruit spruit die voort?

In 2018 richtten de drie founders van Crisp het bedrijf op met een ander voedselsysteem in het achterhoofd. In plaats van massa’s voeding te produceren tegen zo laag mogelijke prijzen, maakt Crisp de ommezwaai naar een gezonder systeem. Dat model is in 2022 ook in België ‘geland’. Simpel gesteld: een compleet aanbod van verse en lokale voeding op een laagdrempelige manier online beschikbaar maken. 

Wat zijn de grootste voordelen van een kortere afstand tussen boer en bord?

We sparen massa’s voedselkilometers uit. Onderzoek heeft aangetoond dat een gemiddelde maaltijd 30.000 – grotendeels onnodige – voedselkilometers aflegt. De korte keten biedt nog meer troeven: verser en dus lekkerder eten, geen tussenhandelaren en meer transparantie. We kiezen bovendien voor kleinschalige makers en bedrijven die trots zijn op hun producten. 

Crisp
©

Crisp

Wat met producten die lokaal niet beschikbaar zijn? 

Dan zoeken we naar de best mogelijke manier om die toch bij onze klanten te krijgen. Neem nu onze bananen. Een enorm populair product, maar ze komen van ver weg. We kiezen ervoor om de banaan wel aan te bieden, maar dan de beste die we konden vinden. Onze banaan komt van een Ecuadoraanse coöperatie waarmee we rechtstreeks samenwerken en die haar werknemers respectvol behandelt. De bananen zijn biologisch, fair trade en we geven een extra sociale premie terug aan de boeren. We importeren ze klimaatneutraal tot aan de grens. We zijn transparant over alles wat we aanbieden. Klanten kunnen bij wijze van spreken blind op ons vertrouwen. 

Jullie model laat niet toe om te concurreren op prijs, terwijl mensen wakker liggen van de koopkracht.  

We richten ons niet op ‘promojagers’ die gevoelig zijn voor kiloknallers vlees. Maar in principe zijn onze klanten gewone gezinnen of tweeverdieners, jonge professionals of wat oudere koppels waarbij de kinderen al uit huis zijn. Klanten zijn 50/50 verspreid over steden en daarbuiten. Het zijn in de regel mensen die waarde hechten aan smaakvol en die bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen voor aantoonbaar betere producten. We bereiken onze klanten vooral online, maar velen vinden hun weg naar ons via mond-tot-mondreclame. En 90% van onze bestellingen zijn herhaalaankopen. Het bewijs dat we een trouw en tevreden publiek hebben.

Aan welke trends komt Crisp tegemoet? 

We steunen de transitie van dierlijk naar meer plantaardig en zetten in op groenten en fruit van regeneratieve boeren. Dat sluit perfect aan bij onze missie om het voedselsysteem te verduurzamen. Vorig jaar wonnen we de Belgian Vegan Award voor beste webshop. Klanten kunnen het aanbod in de app met één filter volledig plantbased maken. We inspireren mensen ook om meer plantaardig te eten, steunen de Week Zonder Vlees met onder andere samenwerkingen met influencers zoals eco-blogger Elisabeth Van Lierop. 

Met welke uitdagingen kampen jullie? 

Mensen zijn zich bewust dat het anders moet en geloven ook in onze aanpak. Maar gewoontes doorbreken kan een drempel zijn. Klanten moeten natuurlijk de app downloaden en het online winkelen uitproberen. Sommige mensen vinden het net fijn om ‘gewoon’ te winkelen en producten te voelen en vergelijken. Maar eens ze één keer via Crisp hebben besteld, verdwijnen die bezwaren als sneeuw voor de zon. Eindelijk perfecte avocado’s die nog niet door tientallen handen zijn fijngeknepen in de supermarkt (lacht). 

Hoe zit het met jullie groei? En liggen er concurrenten op de loer? 

In België is er geen enkele andere speler die doet wat wij doen en er is zeker nog ruimte om te groeien. Maar om eerlijk te zijn: we kijken niet zo naar wat anderen doen. We zijn de enige 100 procent online boodschappenspeler die focust op vers, lokaal en duurzaam. Zie ons als de draaischijf tussen lokale, kleinschalige makers, telers en kwekers en een alsmaar groter publiek dat in een klik boodschappen bestelt en laat leveren wanneer het past. Zo maken wij serieus werk van serieus goed eten en dat werpt zijn vruchten af.

Peggy Van der Auwera