- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando laat steeds meer klanten betalen voor bestellingen van minder dan 24,90 euro. Voorheen ging de e-commercereus er prat op pakjes gratis te verzenden en terug te nemen. Is het eind van het gratis-verhaal in e-commerce in zicht?
Sinds kort moeten Britten, Ieren en Spanjaarden bij webwinkel Zalando verzendkosten betalen als ze voor kleding een bestelling plaatsen voor niet hoger dan 24,90 euro of 19,90 pond, meldt De Tijd. Eind vorig jaar besliste Zalando al dat klanten in bepaalde omstandigheden voor een verzending moesten betalen. Een belangrijke ommekeer, want de e-commercereus lokte heel veel klanten door hen pakjes gratis op te sturen en geen verzendkosten aan te rekenen als klanten pakjes terugsturen. Voor veel mensen was dat aantrekkelijker dan naar een fysieke winkel te stappen en daar iets uit te proberen. Maar rendabel was het niet: de gratis verzendingen en retours vreten zwaar aan de inkomsten van de e-commercereus.
Zalando verandert nu het geweer van schouders in drie Europese landen en vermoedelijk zullen ook andere landen volgen. In België zijn alle verzendingen nog gratis, maar het is de vraag hoe lang dat nog zo zal blijven. Een woordvoerder zegt in De Tijd dat er geen plannen zijn om verzendkosten voor kleine pakjes in te voeren bij ons. Het is wel duidelijk dat er een ommekeer komt in het gratis-verhaal in e-commerce, nu een van de grootste spelers steeds meer voor een ander model kiest. Bovendien zijn er niet alleen financieel, maar ook vanuit duurzaamheid veel bezwaren tegen gratis verzendingen. Tegelijk is het voor Zalando afwachten welk effect betalende verzendingen zullen hebben op de omzet en de winst.Bij ons pleit zelfstandigenorganisatie Unizo op een Europees verbod op gratis retourzendingen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?