- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#② We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Deze week is het de beurt aan herbruikbare verpakkingen.
De ontwikkeling van e-commerce (en dus van thuisleveringen) zorgt niet alleen voor transportproblemen, maar ook voor een opstapeling van verpakkingen. Een kartonnen doos kan uiteraard gerecycleerd worden, maar er kan nog verder worden gegaan door boxen en andere verpakkingsmiddelen te maken die herbruikbaar zijn. Dat is wat het Amerikaanse bedrijf TerraCycle doet met zijn nieuwe concept Loop. Het idee blinkt uit door zijn eenvoud: de dozen die worden aangeleverd zien er qua dimensies ongeveer hetzelfde uit als de boxen die door Uber Eats of Deliveroo gebruikt worden. Food en near-foodartikelen (zoals koffie of shampoo bijvoorbeeld) worden in herbruikbare bokalen gestopt. De klant betaalt één keer statiegeld, dat hij bij elke teruggave terugkrijgt.
In België bestaat het systeem momenteel nog niet, maar Carrefour Frankrijk is er al mee aan de slag via zijn website maboutiqueloop.fr. De consument kan er producten aankopen en laten leveren zonder abonnement of maandelijkse kost. Er wordt echter pas gratis geleverd vanaf een aankoop van 15 euro. De verpakkingen worden daarna weer opgehaald en hergebruikt. Deze nieuwe service wordt ondersteund door niet minder dan vijfentwintig multinationals, waaronder Unilever, Procter & Gamble, Nestlé, Mondelēz en PepsiCo. De etiketten en logo’s van de bestelde merken worden aangebracht op de herbruikbare verpakkingen.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?