Altavia ACT*
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Altavia ACT*
Steeds meer bedrijven kiezen papier en karton om hun verpakkingen milieuvriendelijker te maken. Dat is een verantwoorde keuze, maar wel een die de bossen sterk onder druk zet. Om ontbossing te voorkomen en de klimaatverandering in te perken is het essentieel om grondstoffen te gebruiken uit duurzaam beheerde bossen, zoals deze met het PEFC-label (Programme for the Endorsement of Forest Certification).
Dat is het engagement dat Carrefour België en zijn agentschap Altavia- ACT* samen genomen hebben.
“De overgang naar duurzamere verpakkingen zit in een stroomversnelling en dat is ook goed zo”, zegt Lotte Krekels, Packaging Manager Own Brands bij Carrefour Belgium. Voor de eigen huismerken kiest Carrefour, wanneer het zinvol en mogelijk is, papieren verpakkingen. “Wij streven naar een assortiment 100% papier/karton en hout uit gecertificeerd duurzaam bosbeheer tegen einde 2025.”
“Er is teamwork nodig om duurzame verpakkingen te ontwikkelen. Je moet een evenwicht vinden tussen het materiaal, de gebruiksvoordelen en de eindbestemming van de verpakking. Innovatie staat hierbij centraal. Zo konden we bijvoorbeeld bij onze leverancier het plastic van de 1 kg-aardappelzakken van Carrefour vervangen door papier zonder de bestaande verpakmachine te vervangen. Of de broodzakken werden herwerkt zonder een plastic venster, met minder lijm, minder inkt en op waterbasis en voor de coating hebben we een alternatief gevonden zodat het papier kan gerecycleerd of gecomposteerd kan worden.
Alle verpakkingen samen vertegenwoordigen een aanzienlijke hoeveelheid papier, dus het is essentieel voor ons dat het afkomstig is van duurzaam beheerde bossen. Daarom gebruiken we papier met PEFC-label.”
Carrefour past het ‘Design to recycle’-principe toe. Het bedrijf organiseert hierover opleidingen met inkopers en food technologists. “We trainen hen in eco-design om aandacht te hebben voor de duurzaamheid van verpakkingen vanaf het begin.” Hier maakt het agentschap het verschil als adviseur voor de creatie van nieuwe verpakkingen.
“We willen onze klanten ondersteunen in hun duurzame aanpak”, legt Tanguy van Innis uit, Sales Manager van het communication & packaging agency Altavia ACT*. “De sleutel tot succes ligt in het samen denken en samenwerken met onze leveranciers. Zo organiseren we bijvoorbeeld Mindblowing Sessions om exclusieve en geavanceerde ecologische aanpakken voor te stellen zowel wat betreft materialen als productieprocessen. Samen denken we na over een circulaire aanpak.”
“Als communicatiebureau zijn wij sinds 2010 PEFC-gecertificeerd en werken wij samen met gecertificeerde leveranciers. Daardoor mogen we het PEFC-label aanbrengen op de verpakkingen die we produceren. Zo communiceren we de duurzame herkomst van het verpakkingsmateriaal aan de consument en de inzet van het merk voor het behoud van onze bossen.
Het is cruciaal voor een merk om rekening te houden met de veranderende bezorgdheden van de consumenten. In 2 jaar tijd is het besef rond duurzaamheid in het dagelijkse leven enorm gegroeid. Primordiaal dus om hiermee rekening te houden bij de vormgeving van verpakkingen en de communicatie errond.”
PEFC is een internationaal erkend label voor duurzaam bosbeheer. PEFC is aanwezig in 55 landen en heeft ook een team in België klaarstaan om retailers en merken te ondersteunen om meer verantwoorde en duurzamere verpakkingen te creëren.
Voor meer informatie over het label, het gebruik ervan en de gecertificeerde leveranciers: www.pefc.be en info@pefc.be
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?