- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Frisdrankconcern Coca-Cola heeft zijn grootste overname ooit gedaan: het neemt het sportdrankenmerk BodyArmor over voor 5,6 miljard dolar. Daarmee wil het een volwaardige concurrent in huis hebben voor Gatorade (PepsiCo).
Coca-Cola zet vol in op BodyArmor, het sportdrankenmerk waar het in 2018 al een minderheidsbelang in nam. De frisdrankreus ziet al jaren met lede ogen toe hoe grote concurrent PepsiCo met Gatorade een product heeft dat de groeiende markt van de sportdranken domineert. Coca-Cola beschikt met Powerade wel over een eigen merk, maar dat is er nooit in geslaagd zich tot een echte concurrent voor Gatorade op te werpen. Met een marktaandeel van 68% is Gatorade in de VS nog onbedreigd marktleider. Powerade en Body Armor hebben samen zo’n 25% marktaandeel.
Coca-Cola is al langer bezig met een reconversie waarbij het op zoek naar nieuwe markten als aanvulling op die van de klassieke frisdranken, die onder meer om gezondheidsredenen minder populair geworden zijn in westerse landen. Sportdranken vormen een wereldwijd groeiende markt, die in coronatijden, waarin fitnesscentra de deuren moesten sluiten, wel een dalende trend lieten zien. De verwachting is dat de markt opnieuw aantrekt wanneer het leven terug normaliseert. BodyArmor werd in 2011 opgericht door huidig voorzitter Mike Repole en kende een forse groei. Dit jaar zal het bedrijf een omzet realiseren van naar schatting 1,4 miljard dollar, of de helft meer dan een jaar voordien. De snelle groei is voor een deel te danken aan de stevige marketing. Het merk zet tal van sport-vedetten in, met als grootste ambassadeur de vorig jaar overleden NBA-ster Kobe Bryant.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?