- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks de goede kwartaalcijfers zien Coca-Cola en PepsiCo hun marges krimpen als gevolg van onophoudelijke kostenstijgingen. Daardoor voorspellen de twee frisdrankgiganten nieuwe prijsstijgingen in 2022 en sluiten ze mogelijke tekorten niet uit.
Door de verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketen als gevolg van de pandemie zijn de productiekosten het afgelopen jaar flink gestegen, waardoor de marges van bedrijven onder druk zijn komen te staan. Hugh Johnston, financieel directeur van PepsiCo laat aan Reuters weten dat het later dit jaar de prijzen opnieuw zou kunnen verhogen als de kosten meer stijgen dan verwacht. Hij sloot ook niet uit dat er voor sommige producten tekorten zouden kunnen ontstaan. Ook Coca-Cola komt met een gelijkaardig verhaal, maar benadrukt wel er alles aan te doen om zij totale beschikbaarheid te maximaliseren.
Ondanks het feit dat de operationele marges van Coca-Cola en PepsiCo de afgelopen maanden gedaald zijn, wisten de frisdrankgiganten wel mooie omzetcijfers te behalen. Zo steeg de omzet van PepsiCo in het vierde kwartaal met 12,4% tot 25,25 miljard dollar en klokte de nettowinst af op 1,32 miljard dollar. De omzet van Coca-Cola steeg op zijn beurt met 10,1% tot 9,47 miljard dollar en de nettowinst bedroeg 2,414 miljard dollar. Analisten blijven voorlopig dan ook optimistisch over de toekomst van de bedrijven. "De huidige impact op de marges verandert niets aan onze langetermijnvooruitzichten voor Cola en Pepsi, simpelweg omdat de inflatie na verloop van tijd zou moeten afnemen en de veranderingen die beide bedrijven intern hebben doorgevoerd hun vruchten zouden moeten beginnen af te werpen”, aldus John Boylan van Edward Jones aan Reuters.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?