- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group verkoopt haar Franse foodservicedochter Pro à Pro aan Metro Group. Daarmee trekt Colruyt zich terug uit de Franse foodservicemarkt, waar het vorig jaar nog een omzet van 670 miljoen euro boekte.
“De Franse foodservicemarkt stagneert en is tegelijkertijd aan het consolideren. We hebben daarom een strategische evaluatie gedaan voor Pro à Pro en we zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat het moeilijk was om op de lange termijn verder te gaan als “stand alone”-formule. We hebben overnames en strategische allianties overwogen, maar besloten dat Pro à Pro het best overeind kon blijven in combinatie met een complementaire speler op de markt”, vertelt Marc Hofman, financieel directeur van Colruyt, aan Gondola.
De Belgische groep verkoopt Pro à Pro nu aan het Duitse Metro, dat al sterk vertegenwoordigd is in de Franse foodservice met 94 Metro Cash & Carry-winkels. “Pro à Pro stond eigenlijk niet in de etalage, maar we hebben toen een bod van Metro ontvangen. We hebben dat na lang overwegen aanvaard, omdat het een complementaire speler is die een mooi groeitraject had uitgetekend voor Pro à Pro." Transactieprijzen worden niet gecommuniceerd, maar in verschillende media wordt een overnamebedrag van 200 miljoen euro genoemd.
Pro à Pro is een belangrijke foodservice provider in de sociale en commerciële restauratie in Frankrijk en in de Franse overzeese gebieden. Het bedrijf levert verse en droge voedingswaren aan ongeveer 42.000 klanten in de sociale sector (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en in de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars).
“Pro à Pro was een speler doe om te groeien sterker moest staan in meerdere foodservicesegmenten. Nu staan wij sterk in het sociaal segment (ziekenhuizen, scholen, etc.), maar minder in het commerciële segment (restaurant, hotels, etc.). Bij Metro is dat net omgekeerd”, zegt Marc Hofman. Colruyt zegt overtuigd te zijn dat Metro de toekomstige groei van Pro à Pro zal ondersteunen.
Pro à Pro is winstgevend en realiseerde in 2015 een omzet van bijna 670 miljoen euro, goed voor meer dan 40% van de groothandelsactiviteiten van Colruyt Group.
Colruyt benadrukt ook dat het wel nog actief blijft met haar supermarkten op de Franse markt. "De overname verandert niets aan de investeringsplannen die we in Frankrijk hebben voor onze detailactiviteiten. We willen de komende 5 à 7 jaar nog altijd elk jaar tussen de 5 en de 10 winkels openen. In totaal willen we aan een 160-tal winkels komen in de regio Noordoost-Frankrijk", zegt Marc Hofman nog.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?