Foodello is een online supermarkt die voedselverspilling tegengaat door restpartijen van voedselproducenten op te kopen en deze aan te bieden met kortingen. Nadat het van origine Fins bedrijf zich in februari 2022 met succes in Nederland en in oktober 2022 in Vlaanderen vestigde, volgde in maart van dit jaar Brussel en Wallonië. Een gesprek met Riku Poutanen, CMO & Co-founder bij Foodello, en spreker tijdens Gondola Day op 25 mei.

Doet België het nu even goed als Finland?

We groeien nu harder in België dan tijdens onze eerste dagen in Finland in 2016. Al zijn onze activiteiten in Finland wel groter dan in België. Maar is het moeilijk om beide landen te vergelijken. Toen we in Finland startten, hadden we een beperkt team. We investeren nu ook meer in marketing. We hebben met de jaren veel bijgeleerd.

Welke resultaten hebben jullie in België al gehaald?

Sinds de start in België heeft Foodello al 200.000 kilo voedselafval bespaard. Als we er Nederland bijtellen komen we op een besparing van 1,1 miljoen kilo voedselafval. Dat zijn serieuze getallen. We hadden in de beide landen al ruim 130.000 orders.

Hoe kan je het succes verklaren in België?

De klanten in België zijn geïnteresseerd om geld te besparen als ze boodschappen doen. We merken dat ze ook nieuwe producten willen uittesten. We zien dat Belgen geïnteresseerd zijn in het onderwerp van voedselverspilling. Uit onderzoek blijkt dat 74 procent van de Belgen bezorgd is over de hoeveelheid voedselverspilling die er wordt gegenereerd. In Nederland was dit bijvoorbeeld 70 procent.

Wat valt jullie op bij de Belgische klanten?

Opvallend is dat de klantenterugkeer in België het hoogst is van al onze markten. Het gaat dus om klanten die een eerste keer bij ons kopen en dan terugkomen. Belgen zijn trouwe klanten en keren steeds terug. Dat is leuk om te zien.”

Sinds maart zijn jullie actief in Wallonië. Hoe loopt dat?

Na de goede resultaten in Vlaanderen vonden we het logisch om ook in Brussel en Wallonië actief te worden. We kenden een goede start in Wallonië. Ons Franstalig productaanbod is op dit moment nog beperkt, maar daar werken we hard aan. We verwachten dan ook meer groei. Sommige producten gaan beter in Vlaanderen. Anderen dan weer in Wallonië. Ook tussen Nederland en België zien we dezelfde verschillen. We leren elke dag bij.

Jullie distributiecentrum is gevestigd in Westzaan (NL) van waaruit jullie al jullie Belgische en Nederlandse bestellingen leveren via jullie partner Post NL. Is dat wel efficiënt?

Met ons huidig distributiecentrum hebben we de logistiek in de Benelux goed geoptimaliseerd. In dit distributiecentrum kunnen we alle producten van onze leveranciers centraliseren en onze voorraad beter organiseren. Als we zien dat één product in één land slecht verkoopt, kunnen we het vlot naar een ander land sturen waar het wel goed verkoopt. Dat werkt goed. We geloven echt dat dit momenteel de meest duurzame optie is voor dit moment. De afstanden die we moeten rijden zijn al bij al beperkt.

Is dat ook duurzaam?

Ja. We kunnen garanderen dat we 0 procent afval hebben. Met ons gecentraliseerde distributiecentrum kunnen we ook een beter productaanbod aanbieden in beide landen. Hoe meer onze klanten onze producten gebruiken, hoe meer voedselverspilling er voorkomen kan worden. Dat heeft de grootste ecologische impact. De voedselverspilling verminderen heeft een veel grotere impact dan de ‘last miles’ van het transport. Het transport vertegenwoordigt maar een paar procenten uitstoot van de emissies.

Hebben jullie plannen om ook in België een distributiecentrum te openen?

Als we voldoende opgeschaald zijn, is dat een optie. We willen zeker blijven groeien in België. We zoeken steeds nieuwe leveranciers om mee samen te werken en zo het productaanbod voor onze klanten te verbeteren. Daar werken we op dit moment aan.

Tot slot, zijn jullie geen concurrenten van de voedselbanken?

Onze ervaring leert dat het overgrote deel van de restpartijen eindigt in de verbrandingsoven of wordt verwerkt tot veevoer. Er zijn ook producten die gedoneerd worden aan voedselbanken maar hier concurreren we liever niet mee. Ons doel is om zoveel mogelijk voedselverspilling te voorkomen, en tegelijkertijd betaalbare boodschappen aan te bieden aan onze klanten.

Matthias Vanheerentals

Gondola Day

Riku Poutanen is één van de sprekers op Gondola Day op 25 mei. Schrijf u in voor het evenement!

Klik hier!
Gondola Day