Kazen zijn en blijven populair bij Belgen, maar huismerken duwen door de aanhoudende inflatie hun marktaandeel omhoog. In de komende maanden verwacht de sector nieuwe prijsverhogingen. “Er is een verschuiving weg van A-merken en biologische kazen.”

Met een gemiddelde prijsstijging van 3,3% bij alle kazen weegt de inflatie minder hard door dan in andere categorieën. Het volume bleef stabiel (+0,3%), wat resulteerde in een waardestijging van 3,6%, geven cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P08 2024) aan. Uit cijfers van zuivelconsumptie van VLAM blijkt dat het thuisverbruik van kaas zelfs toeneemt: het steeg van 11,5 kilogram per capita in 2016 naar 11,9 kilogram per capita in 2023. Dat de categorie goed stand houdt, verbaast de sector niet. “Kaas heeft een penetratiegraad van bijna 100% (penetratiegraad betekent minstens één keer per jaar kaas gekocht, n.v.d.r.) en maakt deel uit van een dagelijks voedingspatroon. Prijsstijgingen zullen mensen niet minder kaas doen eten”, zegt Jan Desmet, CEO van Flandrien Kaas. Claudia Van Loo, commercieel directeur van Champignon Benelux, onderdeel van de Champignon-Hofmeister-groep, dat zich richt op de distributie en marketing van specialiteitenkazen, zoals Cambozola en Rougette: “Kaas is voor veel consumenten een vaste waarde in hun eetpatroon. Ze blijven loyaal aan vertrouwde merken en smaken. In België en andere Europese landen zijn traditionele kazen een essentieel onderdeel van de culinaire cultuur. Deze kazen worden veel gebruikt in klassieke gerechten zoals quiches, kaasschotels en dagelijkse maaltijden. Dit alles zorgt voor een stabiele verkoop, die verder piekt vooral tijdens feestdagen en speciale gelegenheden.”