Uit het jaarrapport dat Zalando vanochtend publiceerde blijkt dat de online fashionretailer zijn klantenbestand met 6% kon uitbreiden tot meer dan 51 miljoen consumenten. Het loyaliteitsprogramma van het merk, het zogenaamde ‘Plus’, zag zijn ledenaantal in dezelfde periode verdubbelen tot meer dan 2 miljoen.

Bedrijven in de e-commerce zoals Zalando bloeiden tijdens de pandemie en haar lockdowns. Fysieke winkels zijn opnieuw open, maar het klantenbestand lijkt bij de online modegigant niet af te nemen. Ook niet nu alles duurder is voor de consument door inflatie. “Dat we ons klantenbestand in het huidige economische klimaat konden blijven uitbreiden, toont aan dat onze kernstrategie werkt", aldus Robert Gentz, co-CEO van Zalando. "We willen dat onze klanten van Zalando houden en daarom verdiepen we onze relaties met hen. Hun behoeften en waarderingen begrijpen is cruciaal, want dan komen ze terug en blijven ze langer bij ons."

Stabiel evenwicht

Het verkoopvolume van Zalando groeide in 2022 met 3% tot 14,8 miljard euro vergeleken met het jaar ervoor en de omzet bleef stabiel op 10,3 miljard euro. Het modebedrijf telde in dezelfde periode een aangepaste EBIT van 184,6 miljoen euro. Het percentage van partners die aan de omzet van Fashion Store bijdragen is met 6 procentpunten gestegen en in het vierde kwartaal bedroeg bij Zalando Fulfillment Solutions de toename van het aantal verzonden partnerartikelen 3 procentpunten.

“De uitdagingen van 2022 eisten onze uiterste focus op winstgevende groei en we handelden snel en vastberaden met maatregelen om de marges te verbeteren zoals het invoeren van minimumwaarden voor bestellingen”, zegt CFO Sandra Dembeck. “Dankzij onze gezonde balans kunnen we blijven investeren in onze strategische prioriteiten, zowel door het stimuleren van klantenthousiasme rond relevante merken en assortiment is als door het helpen van partners om hun direct-to-consumer-activiteiten via verschillende kanalen te stimuleren."

2023

Zalando heeft in februari 2023 een programma gelanceerd om de structuur van het bedrijf minder complex te maken. Daardoor zullen een paar honderden overheadfuncties worden geschrapt. De beslissing werd gemaakt om winstgevende groei te garanderen – ook na 2023. De doelen zijn om de marge te verbeteren, de organisatie te vereenvoudigen en selectief te investeren gedurende de cyclus en zo groeikansen te benutten. Het merk verwacht dat het dit jaar een omzetgroei van -1 à 4% zal meemaken en een EBIT zal maken van 280 miljoen à 350 miljoen euro.