- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
McDonald’s trekt zich helemaal terug uit Rusland. Het sluit de meer dan 850 Russische vestigingen, nadat het meer dan dertig jaar in het land aanwezig was.
McDonald’s zei twee maanden geleden nog dat het zijn activiteiten in Rusland tijdelijk zou stopzetten, zoals ook Starbucks en KFC dat deden, maar nu heeft de Amerikaanse fastfoodketen besloten om helemaal te vertrekken. “De humanitaire crisis die is ontstaan door de oorlog in Oekraïne en het daaropvolgende onzekere klimaat, heeft McDonald's doen besluiten dat het voortzetten van onze zaken in Rusland niet langer houdbaar is”, klinkt het in een persbericht. “Sommigen zullen misschien zeggen dat het toegang verlenen tot voedsel en het in dienst houden van tienduizenden gewone burgers zeker het juiste is om te doen. Maar het is onmogelijk om de humanitaire crisis in Oekraïne te negeren”, stelde Chris Kempczinski, baas van McDonald's. McDonald’s is van plan zijn Russische activiteiten te verkopen aan een lokaal bedrijf. De restaurants zullen niet langer de naam, het logo of de branding van McDonald’s gebruiken. Het vertrek uit Rusland betekent een financiële opdoffer voor het merk achter de Big Mac. McDonald's verwacht hierdoor ongeveer 1,2 miljard tot 1,4 miljard dollar te moeten afschrijvenDe fastfoodketen opende zijn eerste Russische filiaal begin de jaren negentig, toen de oude Sovjet-Unie zijn laatste dagen beleefde.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?