Merken en supermarkten geven meer dan 600 miljoen euro aan producten gratis weg
Vorig jaar hebben bedrijven en supermarkten een recordaantal producten gratis weggegeven, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen die Gondola opvroeg. In totaal gaat het om meer dan 600 miljoen euro, een stijging van meer dan 25% tegenover 2016.
België is een land waar supermarkten en producenten graag uitpakken met promoties en producten aan lagere prijs. Meer dan in veel andere landen is het een manier om consumenten te verleiden om een product te kopen of om naar de supermarkt te komen. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau blijkt dat het totale bedrag van producten die weggegeven werden in het kader van een promotie tot boven de 600 miljoen euro piekte. Het gaat om promoties zoals ‘1+1’ gratis of ‘2+1’ gratis. “Het aantal giveaways heeft te maken met de grote concurrentie op de Belgische markt. Merken en supermarkten gebruiken promoties om klanten te trekken of te behouden”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola. “Promoties werken als trekker, om de aandacht te trekken, om een product in de markt te lanceren of om de levenscyclus van een product te verlengen. De gemiddelde levensduur van een product is 2 jaar, met promoties kan je daar 12 maanden bovenop doen, afhankelijk van het soort product.”
Toch is er ook een keerzijde aan het grote aantal ‘weggegeven’ producten en promoties: het dreigt een vicieuze cirkel te worden. “Voor 10% korting komt vandaag geen enkele consument meer uit zijn bed. Mensen raken gewoon aan dat soort promoties. Ze zijn erop ingesteld. Promoties werken, maar consumenten haken ook snel af. Als je te veel weg geeft, daalt de perceptiewaarde van de consument. Bovendien is er ook de financiële kant van de zaak. De gemiste omzet door de promotie wordt meestal verdeeld tussen merk en retailer, waardoor het verlies draagbaar wordt. Bij een ‘1+1 promotie’ moet je al dubbel zoveel verkopen om dezelfde omzet te halen. In Nederland zie je soms ‘1+2’ promoties, maar die zijn zowel economisch als ecologisch niet te verantwoorden.”
Belgen zijn zeer gevoelig voor promoties, aldus Pierre-Alexandre Billiet, ook al vragen ze er niet om. “Zoals Todd Hale van Nielsen zegt: poor people need low prices, rich people love low prices. Slechts 10% van de Belgische bevolking heeft echt promoties nodig, omdat ze in armoede leven. Voor de rest is het meer een spel, voor sommigen zelfs een fobie. Er zijn in België een 1000-tal gevallen van pathologische verslaafdheid aan allerlei promoties allerhande: mensen die deelnemen aan alle promotionele wedstrijden, heel hun leven organiseren in functie van promoties allerhande… Er zijn ook gespecialiseerde websites, zoals www.facealacrise.be, die mensen gidsen in het aanbod van promoties en hen helpen goedkoper te leven.”