- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gesprek met Olivier Delangre, CEO en oprichter van Amoobi, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de optimalisatie van verkoopruimten.
De huidige periode is zeer ingewikkeld en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Het zal weinig verbazen dat prijsperceptie en promotiedruk momenteel de belangrijkste kwesties zijn. Wij zien dat veel van onze klanten actief werken aan een gedetailleerde analyse van de prestaties van hun promoties en hoe klanten daarop reageren op basis van de locatie in de winkel.
Met onze technologie kunnen wij de betrokkenheid van klanten in de verschillende promotiezones meten, en we zien op dit gebied veel projecten ontstaan in Europa en de VS. Bij onze retailklanten zien we een toenemende vraag naar digitalisering van het inzicht in wat er in de winkel gebeurt. Dit omvat wat Amoobi doet, wat kan omschreven worden als customer tracking, maar ook alles wat draait om product tracking, of weten waar de producten zich bevinden, wat er in de rekken ligt, enzovoort.
We staan nog relatief aan het begin van het belang van algoritmen, AI, enzovoort. Er zijn nog veel open vraagstukken. Er worden door de retailers nog heel wat onderwerpen nader bekeken, zoals rond de integratie van gegevens in de waardeketen bijvoorbeeld: assortiment, prijszetting, toeleveringsketen, klantenkennis, enzovoort. De belangstelling ervoor neemt toe, maar de veelheid aan oplossingen op de markt maakt de keuze ingewikkeld. Het is nog niet altijd duidelijk waar de echte waarde ligt en waar de gimmick zit. Daarom denk ik dat we nog steeds in een analysefase zitten. De interesse groeit, maar er moet nog veel werk worden verricht op het gebied van integratie en rijpheid.
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?