30 jaar na zijn creatie door Shelf Service, blijft de Cash Point-coupon meer dan ooit een essentieel wapen in het arsenaal van de FMCG-marketeers. Dat is ook maar normaal: als alle merken zweren zich te bekommeren om de consument en hem te willen verleiden, zit deze niet alleen te wachten op liefdesverklaringen maar ook op reële bewijzen van die liefde! De orderportefeuille van het beroemde bonnenboek voor verkooppunten is dan ook bijzonder goed gevuld in 2022, een jaar waarin het gezinsbudget zwaar onder druk zal komen te staan.
“Het jaar begint goed voor Cash Point”, ver-trouwt Didier Navette, marketingdirecteur van Shelf Service, ons toe. “De maand januari was nog niet voorbij en we hadden al 28 campagnes gevoerd die exclusief gewijd waren aan Cash Point.” Wat is de verklaring voor het feit dat deze promotietool 30 jaar na zijn creatie nog steeds zo populair is bij de merken? “Gewoon, omdat het een elementair, doeltreffend en zelfs essentieel instrument is. Toen onze CEO Gerrit Van Reeth het in 1991 op de markt bracht, bestond er niets vergelijkbaars. En de waarheid is dat er ook nu nog altijd niets beters is wanneer je concrete en meetbare resultaten wil bereiken, met een direct rendement op je marketinginvesteringen. Cash Point was in 1991 exclusief, en dat is het nog steeds: noem mij een andere promotietool waarmee je je merk kunt activeren met zo'n brede dekking van de Belgische retail, in alle eenvoud en flexibiliteit, vertrouwend op een unieke partner, Shelf Service, die voor alles zorgt: advies, productie, plaatsing, herbevoorrading, rapportering, ... Bij Shelf Service houden we er niet van om onszelf te veel lof toe te zwaaien, maar ik kan je verzekeren dat veel marketeers in andere Europese markten hetzelfde werkinstrument zouden willen hebben als hun Belgische collega's. Ook vanuit dat oogpunt is Cash Point een exclusieve tool, een Belgische uitzondering waar men jaloers op is ...”
Wat als we nu eens 5 redenen geven waarom een cash point zo succesvol is ?
1. Het overhalen tot aankoop dankzij een aanwezigheid opde juiste plaats
Moeten we iemand nog herinneren aan de resultaten van diverse studies die bevestigen dat bijna ¾ van de aankoopbeslissingen in het verkooppunt wordt genomen? Natuurlijk hebben de merken van tevoren de basis gelegd via multimediacampagnes om hun reputatie te ontwikkelen en hun nieuwe producten voor te stellen. Maar wat heeft het voor zin om zo massaal te investeren en vervolgens afwezig te zijn op de meest kritieke plaats, daar waar de koper zijn beslissing neemt? “Een Cash Point op het schap is een onmisbare bondgenoot in de strategie van de laatste meter”, aldus Didier Navette. “Het betekent een gebaar maken naar en voor de klant, daar waar het nodig is. En een coupon als deze is beter dan een promotie. Het is een stukje feel good ervaring die door het merk wordt aangeboden, een bewijs van de relatie die het heeft met de consument. Niets is efficiënter dan een product te laten ontdekken, nieuwe klanten te werven en loyaliteit op te bouwen. De Cash Point kan ook worden gebruikt als een krachtige hefboom om mensen van merk te doen veranderen. Het zorgt voor een sterke impuls bij het maken van de merkkeuze ...”
2. Een promotie die de omzet niet schaadt
Belgische consumenten waarderen promoties en de markt biedt hen er dan ook veel aan. Ze zijn wel niet allemaal even rendabel, aldus de merken, die betreuren dat de ketens voortdurend hun prijsimago willen verbeteren door producten weg te geven. Niets daarvan bij de Cash Point-coupon, legt Didier Navette uit: “Cash Point is een krachtige promotietool die de omzet niet schaadt. In feite is de perceptie van het voordeel veel belangrijker dan het bedrag van de korting zelf. We hebben dit via verschillende studies gemeten: wanneer klanten aan de kassa werden ondervraagd, waren ze vaak niet in staat de precieze prijs te geven van een product in hun mandje. Maar het duwtje in de rug dat ze kregen van de Cash Point-coupon, om maar eens een beroemde reclamecampagne te parafraseren, was onbetaalbaar!”
3. Een grotere slagkracht
Cash Point garandeert elk jaar tussen de 400 en 500 volledig betrouwbare promotiecampagnes op het schap, in gemiddeld 1200 verkooppunten per campagne. Die zijn samen goed voor 17 miljoen uitgeschreven kortingsbonnen. En dan is er nog de mogelijkheid om andere distributiekanalen dan supermarkten te activeren: Shelf Service is ook zeer goed ingeburgerd in de farmacie- en parafarmaciesector. Je merk wordt overal zichtbaar, dankzij een unieke partner die je van A tot Z kan bijstaan: advies geven over de periode, het mechanisme, de duur van de campagne, de meest geschikte creatie om een maximale impact te bereiken, ... Met onze Promo Intelligence Tool, die gebaseerd is op een groot aantal uitgevoerde campagnes, kun je zelfs anticiperen op het rendement van je campagne volgens deze parameters. Zit alles geblokkeerd? Onze teams zorgen elke week voor de productie, de installatie en het aanvullen van de voorraad. Cash Point biedt een unieke toegangsweg tot duizenden categorieën in de retail, en tot alle consumenten die deze bezoeken.
4. Activeer in alle exclusiviteit!
De aandacht van de consument trekken in de winkelrekken, op het moment dat hij je categorie bezoekt? Welke marketeer zou dat niet willen? Maar als het hele rek tegelijkertijd een beroep doet op de shopper, werkt het niet: de retailer wil zo'n kakofonie niet, en een teveel aan gelijktijdige promoties op dezelfde plaats zorgt voor verwarring en vermindert de impact van de aanbiedingen. Dit is de reden waarom Cash Point al 30 jaar loyaliteit opbouwt met zoveel grote en kleine merken: ze weten dat elk van hun campagnes exclusief is in zijn categorie. Geen wonder dus dat velen onder hen hun campagnes vooraf plannen met hun Shelf Service Account Manager.
5. 2022, het jaar van de koopkracht
Het nieuws van 2022 baart de klant zorgen. Het wordt een onzeker jaar voor de markt, op één zekerheid na: de kwestie van de inflatie en de koopkracht zal overal centraal staan. Dit is dus het moment voor je merk om een inspanning te leveren ten behoeve van de consumenten, om te bewijzen dat je om hen geeft. Het is daarom aan jou om de eerste stap te zetten. En dat doe je best zo snel mogelijk. Zoals we aan het begin van dit artikel al schreven, hebben heel wat merken hun campagnes al gereserveerd sinds januari.
Zet nu de eerste stap naar de shopper !
Zorg dat je gezien wordt op het schap, zet de eerste stap naar je bezorgde consumenten! Doe het vandaag nog door contact op te nemen met je Shelf Service Account Manager.
Contact: +32 2 897 49 33
hello@shelfservice.be