Serie Onze selectie voor 2019: de abonnementsdienst van Coca-Cola
#2 De redactie blikt nog een laatste keer terug op de opmerkelijkste concepten en/of campagnes van het voorbije jaar. Wat sprong er in het oog? Wat is er belangrijk en/of innovatief geweest in de retail en FMCG het voorbije jaar? Vier leden van de redactie van Gondola Magazine schuiven hun persoonlijke keuze naar voor. Vandaag: de keuze van Dominique Soenens.
Coca-Cola start met een abonnementsdienst: Insiders Club. Leden krijgen elke maand een verrassingsbox toegestuurd. Wat niet meer dan een klein bericht op de website van Gondola was, zou wel eens belangwekkender kunnen zijn dan het lijkt.
Voor tien dollar per maand of een eenmalig bedrag van 50 dollar kunnen Amerikaanse klanten van Coca-Cola voorproefjes krijgen van nieuwe dranken die nog niet in de winkel liggen en andere verrassingen. Leden van de Insiders Club krijgen de doos gedurende zes maanden thuisbezorgd. De lancering eind vorig jaar werd een groot succes: binnen amper drie uur waren er duizend leden. “We zijn enorm enthousiast over de respons die we kregen, wat toont hoe gepassioneerd consument zijn over merken en innovatie”, zegt Alex Powell, digital experiences manager bij Coca-Cola North America. “Het toont dat de moeite waard kan zijn om het concept uit te breiden en meer mensen de kans te geven zich te abonneren.”
Abonnementsdiensten zijn vooral populair bij streamingdiensten als Spotify en Netflix en zouden ook wel eens in de FMCG- en retailsector een manier kunnen worden om klanten aan zich te binden en hen te verrassen.
De stap van de frisdrankgigant past in de trend waarbij vooral online retailers hun producten steeds vaker aanbieden via abonnementen. Het bedrijf speelt al langer in op het succes van online marketing. Zo konden klanten eerder de limited edition Coca-Cola met kaneelsmaak online bestellen.
Abonnementsdiensten zijn vooral populair bij streamingdiensten als Spotify en Netflix en zouden ook wel eens in de FMCG- en retailsector een manier kunnen worden om klanten aan zich te binden en hen te verrassen, meer dan de klassieke klanten- of getrouwheidskaart. Het speelt in op wat voor veel retailers en FMCG-bedrijven belangrijker dan ooit geworden is: unieke ervaringen aanbieden. Wat het voorbeeld van Coca-Cola interessant maakt, is dat het niet zomaar een kopie is van andere abonnementsdiensten: het is afgestemd op het publiek en op het aanbod van Coca-Cola. Als retailers en voedingsbedrijven een abonnementsservice op poten willen zetten, moeten ze goed nadenken over wie hun publiek is en hoe ze een abonnement aantrekkelijk kunnen maken.
Onze selectie voor 2019
Zin om de keuze van de andere redactieleden te ontdekken?