Wat klantenervaring en promotionele activatie betreft is er één ding dat niet is veranderd: de Belgische consument is nog steeds even gek op promoties en het onder de aandacht brengen van aanbiedingen in de winkel met een reeks aangepaste tools blijft een essentiële succesfactor. Maar de consument evolueert, net als de retail, en dit creëert nieuwe kansen die Shelf Service wil grijpen door te kiezen voor nieuwe technologische oplossingen.
Toen Shelf Service een jaar geleden opnieuw onafhankelijk werd, heeft het direct een stappenplan opgesteld. Een van de pijlers is innovatie, vertelt Didier Navette, marketing directeur bij Shelf Service ons. “Wij hebben ervoor gekozen om een stap verder te gaan door een eenheid op te richten die zich specifiek bezighoudt met deze ontwikkelingen en die een tiental personen bevat: e-strategen, IT-ontwikkelaars, ontwerpers, enzovoort. Op die manier willen we waarde creëren in het verkooppunt, de klantervaring versterken, klanten service verlenen en met hen in dialoog gaan.”
Wat de merken betreft, zullen de nieuwe technologieën de oude niet vervangen, maar wel. aanvullen. Shelf Service is al 30 jaar dé expert in in-store communicatie in België en weet als geen ander dat Cash Point en het hele uitgebreide scala aan beschikbare visuele communicatiemiddelen altijd een verschil maken voor de verkoopcijfers. “We kunnen deze zeer effectieve traditionele middelen nu combineren met andere tools die de shopper meenemen in de wereld van het merk, bijvoorbeeld op zijn smartphone. De combinatie van deze tools laat ons toe om alle punten van de ‘customer journey’ te dekken, voor, tijdens en zelfs na de aankoop, door ons bezig te houden met “remarketing”.
De andere traditionele partners van Shelf Service zijn de retailers. En ook zij zijn op zoek naar technologische oplossingen die zowel hun processen kunnen stroomlijnen als de beleving op het verkooppunt, en dus de verkoop, kunnen ontwikkelen.
Een expert retail en digitale marketing aan het roer
Albert Simon is de man die deze technologische innovatie-eenheid bij Shelf Service leidt. Hij heeft heel wat ervaring in de retail. Na een opleiding economie aan de UCLouvain en de KUL, ontdekte hij de distributie als directeur hypermarkt van verschillende ketens. Na enkele jaren ontwikkelde hij ook IT-oplossingen voor de permanente inventaris en bestellingen met de back-office oplossing “Winstore”, een echt succes, en werd hij IT-directeur van een Belgische supermarktketen. Vervolgens werkte hij zich op binnen de groep, in Frankrijk, België en Marokko, waar hij het merk lanceerde. Daarna leidde hij de marketing van een andere keten voor de hele regio van de Indische Oceaan. Hij kent de distributie als zijn broekzak, net als IT, en hij heeft een bijzondere voorliefde voor het doorvoeren van veranderingen.
“Ik ben 1 jaar geleden bij Shelf Service begonnen”, vertelt hij ons, “verleid door de wens van CEO Gerrit Van Reeth om innovatie te benadrukken in de oplossingen die het bedrijf aan zijn retail- en merkklanten biedt. En dan hebben we het niet over vage intenties, maar over krachtige daden: we hebben het bedrijf Image Field overgenomen en geïntegreerd, dat twintig jaar ervaring heeft in IT en digitale ontwikkelingen voor sectoren als retail, banken, verzekeringen, enzovoort. Dankzij de expertise van dit team kunnen wij nu echte oplossingen op maat aanbieden die buiten de gebaande paden gaan, zowel voor merken als voor retailers.” Laten we er een paar met hem doornemen.
Processen stroomlijnen door gebruik te maken van technologie
“Retailers hebben natuurlijk zeer competente IT-specialisten. Maar zij hebben ook externe steun nodig op bepaalde specifieke gebieden. Wij zijn een wendbare organisatie die op de hoogte is van de nieuwste technologieën en in staat is om die om te zetten in concrete voordelen. Neem bijvoorbeeld onze kiosken waarmee klanten hun eigen account kunnen aanmaken. Het enige wat zij hoeven te doen is hun identiteitskaart in te voeren, daarna verloopt alles soepel, snel en zonder enig risico op fouten. Deze automatisering helpt retailers bij het beheer van vragen van klanten die soms moeilijk te beantwoorden zijn in het verkooppunt, zoals financiële diensten. Door het te automatiseren, kan het op elk moment gedaan worden, net zoals bij het web. En dan is er nog het hele scala aan consumentengegevens en gedragsanalyse. Wanneer dit gecombineerd wordt met andere bronnen, met respect voor de GDPR-regels, biedt dit grote mogelijkheden.”
Het aanbod verhogen door fysiek en digitaal te combineren
“Kijk maar naar de kiosken die we in winkels installeren en die een hele reeks diensten aanbieden: prepaidkaarten voor de telefoon, Netflix, vrijetijdsgelegenheden, enzovoort. Vandaag zijn deze zaken voor wie dat verkiest fysiek aanwezig op het scherm. Maar via het scherm kan men dit aanbod ook dematerialiseren, een ticket afdrukken voor een hele reeks verschillende dingen: voorstellingen, reizen, enzovoort. En dat op een reactieve manier: met één klik kan het aanbod aan 700 winkels worden doorgegeven! Zo halen we de e-commercespecialisten in, die uitblinken in het vermenigvuldigen van aanbiedingen. Binnenkort zullen wij geschenkverpakkingen aan deze kiosken koppelen, waardoor de klanten hun aankoopcoupon erin kunnen steken om het meer toegevoegde waarde te geven.”
In-store communicatie: op weg naar het “wow”-effect!
“Wij beschikken over een brede waaier aan POStools, en de coupon blijft een essentieel middel voor verkoop. Maar we kunnen het aanvullen met interactieve oplossingen die de impact van een actie versterken en de shopper meenemen op een reis in de wereld van het merk, bijvoorbeeld door middel van QR-codes. De uitdaging voor ons is om aan het digitale luik warmte, fantasie en humor toe te voegen.”
“Maar we werken ook aan spectaculaire visbiliteitstools, zoals de koelkastdeuren in de diepvriesafdeling die schermen worden en het assortiment een leesbaarheid geven die er vroeger niet was. Alles is hier mogelijk, zelfs buiten een optimale weergave van het planogram: nieuwe producten in de verf zetten, de shopper verrassen met “bigger than life”-beelden... En ook interageren met sensoren die zijn gedrag analyseren en er nuttige informatie uithalen, zoals webportalen dat zo goed doen. We volgen dit alles nauwgezet op de voet. Wij willen de markt voortaan volgen door verschillende bezoeken te brengen aan conceptwinkels en handelsbeurzen op alle continenten. En we zullen ongetwijfeld terugkomen met technologieën die onze experts kunnen integreren in innovatieve oplossingen.”
Retailers, merken, consumenten: iedereen profiteert!
“Technologie stelt ons in staat om te innoveren voor retailers, merken en klanten. Neem het voorbeeld van zegels om te verzamelen voor de bekende getrouwheidsacties. Consumenten zijn er dol op, wat de complementariteit tussen digitale en traditionele tools aantoont. Voor een consument heeft het afdrukken van een bon van 5 euro via een kiosk een meer tastbare waarde dan het te sparen in een ‘wallet’. Hetzelfde geldt voor zegels om te verzamelen. Behalve dat het niet gemakkelijk te beheren is, vooral sinds de komst van self-checkout terminals. Wij hebben een kiosk ontwikkeld waarmee klanten hun eigen zelfklevende zegels kunnen afdrukken door hun kassabon te scannen. En het voordeel is dat de rol zegels in de kiosk generiek is: hij kan worden gebruikt om verschillende zegels af te drukken. Het kan dus ook gebruikt worden voor een spaaractie van een merk! Wie zijn zegels digitaal, gedematerialiseerd wil bewaren, kan dat ook doen.”
Daag ons uit!
“Voor merken en retailers heb ik nog één boodschap: daag ons uit, geef ons een opdracht en laat ons u verrassen met op maat gemaakte en innovatieve oplossingen die u en uw klanten zullen verbazen!”
Meer info?
Contact: +32 2 897 49 33
hello@shelfservice.be