Het einde van 2021 is bijna in zicht. Daarom blikt Gondola naar goede gewoonte nog een laatste keer terug op het afgelopen jaar en brengen we een overzicht van de belangrijkste concepten en innovaties op de Belgische markt.
SPAR Lambrechts onthult ambitieus concept
SPAR Lambrechts opende in Helchteren een buurtwinkel die een nieuw concept voorstelt aan de zelfstandige franchisehouders. Helder, elegant en met oog voor alle trends in de hedendaagse foodretail. Er wordt duidelijk aandacht besteed aan vers, promotie, het aanbod van on-the-go producten, impulsproducten, ontwikkeling van maaltijden die ter plaatse bereid worden, de segmentatie van producten in categorieën en zelfs selfscanning. Gondola neemt u mee op tour.
Herontdek het concept via onze fotoreportage.
Een Bio-Planet 2.0 in Eigenbrakel
De efficiëntie van Colruyt Laagste Prijzen, aangevuld met een verrijkte klantervaring: op die manier kan je het nieuwe concept van Bio-Planet in Eigenbrakel - het eerste in zijn soort, begin dit jaar ingehuldigd - omschrijven. Twintig jaar na de opening van zijn eerste winkel heeft Bio-Planet zijn winkelformule heruitgedacht door meer plaats te geven aan vers, comfort en transparantie. Bovendien is de nieuwe Bio-Planet het eerste Collect&Go Bio-Planet-afhaalpunt.
Herontdek het concept via onze fotoreportage.
Ontdek de vernieuwde Carrefour Market in Etterbeek
Gondola bracht een bezoekje aan het nieuwe concept van Carrefour Market in Etterbeek. Visueel versterkt het de waarden die de supermarkt uitdraagt: vers, bio, lokaal, voedseltransitie voor iedereen, vakmanschap en menselijk contact. Bio is de pijler van de winkel: met maar liefst 750 bioproducten van Carrefour zodat bio toegankelijker wordt voor elke consument. Daarnaast werd aan het comfort van de klanten gedacht: brede winkelpaden, winkelmeubels die lager zijn dan gewoonlijk en alomtegenwoordig licht. Benieuwd naar de rest?
Herontdek het concept via onze reportage en fotogalerij.
Intermarché rolt zijn nieuwe concept uit
Intermarché rolde dit jaar zijn nieuwe concept in een versneld tempo uit. Bij de vernieuwde formule staat alles in het teken van verse producten en vakkundigheid. Zo valt het uitgebreide assortiment aan de vis- en vleestogen op en is er bijvoorbeeld een rijpingskelder voor rundvlees. Gondola bracht een bezoekje aan Court-Saint-Etienne en Beyne-Heusay, twee pas gerenoveerde winkels. Een grote make-over, want van de eerste winkel bleven enkel de muren en het raamwerk overeind.
Herontdek het concept via onze fotoreportage.
Albert Heijn opent eerste XL-winkel in Mechelen
Albert Heijn opende zijn allereerste XL-concept in het Mechelse Malinas, het meest duurzame winkelpark van België. Een winkel waar alles draait om verse producten, beleving en lokaal maar dan in XL-formaat. Consumenten vinden er 3.000 extra referenties en ontdekken er het grootste plantaardige gamma van Albert Heijn (420 referenties), met een extra groot vega(n) eiland. Daarnaast is er een groot XL-versplein, met sushitoog en het nieuwste concept van Albert Heijn: Bam Tuk, ofwel verse Asian Streetfood. Andere vernieuwingen? Extra veel plaats voor diepvries, wijn- en bier, charcuterie,... en meer lokale producten.
Herontdek het concept via ons interview, reportage en fotogalerij.
OKay lanceert automatische winkel
OKay opende op 9 november zijn eerste automatische formule: OKay Direct in centrum Gent. Een autonome winkel van 150m2 waar klanten 24/7 boodschappen kunnen doen dankzij de technologie van Smart Technics, een start-up binnen Colruyt Group. Door de QR-code van zijn Xtra-app of -kaart te scannen krijgt de klant niet alleen toegang tot de in- en uitgang, maar ook tot de deuren van de (koel)kasten met producten. Alle aankopen worden geregistreerd op basis van productdetectie in de rekken. In totaal zijn er 650 referenties te vinden: gaande van groenten en fruit, brood tot alcohol en dranken.
Herontdek het concept via ons artikel.
Valt Vlaanderen voor Jumbo City?
De eerste Jumbo City van België is een feit. De nieuwe winkel in Antwerpen biedt het klassieke assortiment aangevuld met een 400-tal on-the-go-producten. Daarnaast is er een verse keuken, waar pizza, maaltijden en broodjes ter plekke gemaakt worden. Met dit stadsconcept richt Jumbo zich zowel op gewone Jumbo-klanten als dagjestoeristen die op zoek zijn naar een snelle hap. De eerste Jumbo City dient als test om te kijken of het stadsconcept aanslaat, nadien wordt bekeken of het concept ook uitgerold kan worden naar andere winkels.
Herontdek het concept via onze fotoreportage.
Aldi verrast met nieuwe winkelinrichting en versmarktbeleving
Aldi onthult zijn nieuwste winkelformule. Daarbij breekt de discounter met zijn traditionele winkelparcours en creëert het een ware versmarktbeleving door alle versafdelingen vooraan samen te brengen in de winkel. Een van de eyecatchers is het koelmeubel met vers voorverpakt vlees dat dubbel zo groot is geworden. Daarnaast barst het ook van de promo’s in de nieuwe winkel met onder meer een centrale gang vol Aldi Specials. Ondertussen werd de nieuwe formule al uitgerold in Herenthout, jodoigne en Huy, volgend jaar staan er nog 36 projecten op de planning.
Herontdek het concept via onze reportage en fotogalerij.
Een bezoek aan de foodmarket van AB InBev
AB InBev lanceerde zijn allereerste foodmarket in Tour & Taxis. De nieuwe culinaire hotspot ‘Gare Maritime Food Market’ met 10 food- en drankconcepten van gerenommeerde chefs staat in het teken van de Belgische eet- en biercultuur. Met zijn nieuwe concept wil de Leuvense brouwerij vooral een sociale impact creëren door in te zetten op duurzaamheid en circulariteit. Naast eten kunnen consumenten hier ook terecht voor verschillende evenementen, zoals dj-optredens en workshops, masterclasses en wedstrijden in de foodstudio by Bosch, die in januari de deuren opent.
Herontdek het concept via onze fotoreportage.
En niet te vergeten…
Naast de talrijke nieuwe concepten was onder meer de Eco-Score een van de belangrijkste innovaties binnen de foodretail. Colruyt was de eerste om de duurzaamheidsscore te gebruiken voor zijn producten. Later volgden ook Lidl en Carrefour. Die laatste opende dit jaar ook zijn nieuwe distributiecentrum in Willebroek dat de ambities van de keten op het gebied van e-commerce illustreert. Verder startte Delhaize in Sint-Lambrechts-Woluwe een pilootproject waarbij klanten warme en koude gerechten kunnen kopen in de eerste warme keuken van de supermarktketen, in samenwerking met Tastyoo. En speelde Albert Heijn in op convenience door zijn onbemande kantoorformule uit te rollen in ons land, waardoor medewerkers 24/7 vers eten kunnen kopen. Het concept werd getest op het kantoor van partner Selecta in Boom, maar voorlopig werd het niet verder uitgerold. Tot slot vonden hervulbare huishoudproducten steeds meer hun weg naar de supermarkten.
Non-foodsector blijft niet achter
Ook de non-foodsector stond niet stil. Zo introduceerde Wibra zijn nieuwste winkelconcept en liet Claudine Nachtergaele, country manager België, in een interview weten dat de keten op termijn ruimte ziet voor 60 winkels, ondanks de moeilijke tijden die de winkel achter de rug heeft.
Daarnaast stond dit jaar in het teken van duurzaamheid en circulaire economie. Zo maakte de Deense tweedehandswinkel Børneloppen zijn entree in ons land, meer bepaald in Luik. Het concept doet denken aan een rommelmarkt met kinderartikelen, maar dan zonder te blijven zitten en wachten tot iemand iets koopt. Verkopers kunnen vanaf 30 euro een stand huren om hun kinderspullen op uit te stallen voor minstens één week. Een andere speler binnen de circulaire economie is: Hubside.Store, de Franse keten van nieuwe of gereviseerde multimedia, die in het voorjaar de grens overstak. Het beloofde 20 winkels tegen het eind van dit jaar en het ziet ernaar uit dat de retailer zijn belofte gaat nakomen: begin december opende het nog een flagshipstore op de Brusselse Louizalaan.
Andere duurzame concepten die het levenslicht zagen waren onder meer de circular hubs van Ikea, ofwel de vernieuwde koopjeshoek waar de tweedehandsspullen van klanten een nieuw leven krijgen, de shop-in-shops van tweedehandsketen CashConverters bij Cora, of nog de 'circle-wall' van Carrefour en De Kringwinkel. Dit is de allereerste circulaire circle-wall met geefpunt voor textiel in een Vlaamse supermarkt. Zo willen de ketens het hergebruik van textiel en kleding boosten en de afvalberg verminderen.
2021 het jaar van de e-commerce
Sinds de coronapandemie is e-commerce booming business en dat laat zich voelen in het aantal nieuwe online concepten die dit jaar het licht zagen. In het voorjaar mochten we enkele online supermarkten verwelkomen. Na Straaly en Lokkal schoot ook Hopr eindelijk uit de startblokken. De aftrap werd gegeven in Hasselt, waarna niet veel later Zonhoven, Alken en Diepenbeek volgden. De werking is simpel: consumenten kunnen hun bestelling doorgeven via de website, waarna de producten de volgende dag aan huis geleverd worden met een elektrische bestelwagen. Daarbij kunnen ze kiezen uit een assortiment dat voor de helft uit vers bestaat. De lancering van Hopr was oorspronkelijk voorzien in het voorjaar van 2020, maar liep vertraging op door de coronacrisis. Naast Hopr maakte ook C-Mercado zijn entree, of dat was toch het plan. Op 15 mei zou de website in de lucht gaan en een maand later zouden zowel maaltijden als boodschappen aan huis geleverd worden, maar zover is het nooit gekomen. Het concept werd namelijk in alle stilte afgevoerd. Tot slot mochten we nog een derde speler verwelkomen: Pieter Pot, de verpakkingsvrije online supermarkt uit Nederland die zijn entree maakte in Vlaanderen, meer bepaald in Antwerpen. Zijn missie: elke soort consument verleiden om verpakkingsvrij boodschappen te doen! Dat doet het bedrijf door producten aan huis te leveren in glazen potten of flessen met statiegeld.
2021 was ook het jaar van de flitsbezorgers: online spelers die boodschappen binnen de 10 of 15 minuten aan huis leveren. De eerste flitsbezorger die in ons land van start ging was de Brusselse start-up DingDong. De bezorgdienst biedt 700 referenties die in 15 minuten aan huis geleverd worden met de fiets tegen een vaste leveringskost van 1,80 per bestelling. Het gaat daarbij zowel om nationale als internationale merken, maar ook om lokale producties zoals Brussels Beer Project of de wijnen van Gudule. Naast DingDong is er ook het Duitse Gorillas. De start-up groeide enorm snel sinds zijn oprichting in 2020 en is ondertussen aanwezig in 55 steden verspreid over 9 landen en telt 11.000 medewerkers. Het bedrijf is in ons land aanwezig in Brussel (Ukkel, Elsene, Etterbeek en Sint-Gillis) en Antwerpen (het Eilandje en het Zuid). Belgische consumenten kunnen kiezen uit 2.000 producten, grotendeels afkomstig van lokale merken als Meurisse of Brussels Beer Project. Recent haalde het bedrijf bijna 1 miljard dollar op tijdens een financieringsronde, waardoor het nu zo’n 3 miljard dollar waard is. De missie van Gorillas: boodschappen zo vers en duurzaam mogelijk aan huis leveren binnen de 10 minuten, en dat tegen een vaste kost van 1,80 euro per bestelling, zonder minimum bestelbedrag. Tot slot is er in België ook de start-up eSupply dat zijn flitsbezorgconcept na een test in Leuven van een jaar heeft uitgebreid naar Gent en Antwerpen. De ultrasnelle bezorgdienst levert boodschappen voor een aankoopbedrag van minstens 10 euro binnen de 15 minuten aan huis tegen een vaste kost van 2,90 euro.
Upcoming…
Niet alleen dit jaar deden verschillende nieuwe concepten hun intrede op de Belgische retailmarkt, ook volgend jaar zitten er heel wat nieuwe retailconcepten in de pijplijn. Zo is het bijvoorbeeld uitkijken naar de Nederlandse online supermarkt Butlon die waarschijnlijk in het tweede kwartaal start start met zijn eerste bestellingen in ons land en Duitsland. Daarmee komt er een nieuwe concurrent voor de bestaande online supermarkten in België: Hopr, Straaly, Lokkal en C-Mercado. De Nederlandse e-tailer bevindt zich in hetzelfde segment als Lidl en Aldi en biedt zo’n 1.200 producten. Naast boodschappen hebben consumenten ook de mogelijkheid om maaltijden van deelnemende restaurants te bestellen, die worden direct na de bestelling aan huis geleverd.
Daarnaast is het uitkijken naar de Russische supermarkten Mere en Vkusvill. Zij hadden al plannen om uit te breiden naar België, maar tot nu toe is er nog niks concreet uit de bus gekomen. Mere, de Russische hard discounter, had eerder laten weten dit jaar tien winkels te willen openen in ons land, onder meer in Opwijk, Flémalle en Couvin, maar het vinden van de juiste leveranciers gooide roet in het eten. De hard discounter bevestigde later aan Gondola dat er dit jaar geen winkels meer zouden volgen. Dus voorlopig is het afwachten tot er opnieuw schot in de zaak kom. VkusVill van zijn kant had vorig jaar gezegd op zoek te zijn naar Belgische personeel, maar buiten zijn presentatie op Gondola Day, was het ook hier radiostilte. Afwachten dus hoe de situatie zich verder ontwikkelt.
Op langere termijn zullen vooral de opening van de eerste automatische winkel van Aldi en de allereerste Belgische Jumbo Foodmarkt de aandacht trekken. Die eerste wordt vanaf volgend jaar getest in Nederland. Na een jaar zal Aldi België de pilot evalueren en het concept mogelijk ook naar ons land uitbreiden. Wat Jumbo betreft is het nog niet helemaal duidelijk wanneer de eerste Foodmarkt van België zijn intrede zal doen. In de wandelgangen klinkt ten vroegste 2023, maar dat valt nog af te wachten. Wij zijn alvast benieuwd!