Het einde van 2020 is bijna in zicht. Daarom blikt Gondola naar goede gewoonte nog een laatste keer terug op het afgelopen jaar en brengen we een overzicht van de belangrijkste concepten en innovaties die dit jaar hun entree gemaakt hebben op de Belgische markt. 2020 mag dan misschien wel een raar jaar geweest zijn, toch heeft de markt niet stilgestaan: een overzicht. 

Colruyt test nieuwe winkelformule: Colruyt Professionals

Sinds 17 juni test Colruyt een nieuwe winkelformule: Colruyt Professionals. Dit concept richt zich specifiek op professionele klanten en is terug te vinden op de D’Ieteren-site aan de Leuvensesteenweg in Schaarbeek. Het concept blijft trouw aan de Colruyt-filosofie: zowel wat het praktische aspect betreft als de visuele soberheid. Dat geldt trouwens ook voor de laagsteprijsgarantie die hier ook van toepassing is. Daarnaast werd de winkelrichting licht aangepast om beter in te spelen op de noden van professionals: platte winkelkarren voor grote aankopen, bredere gangen, aangepaste openingsuren, een praktisch laadplatform,… Na een proefperiode wordt het concept mogelijk uitgebreid naar andere regio’s.

Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!

Ekoplaza opent eerste Belgische winkel in Alsemberg

De Nederlandse bioketen Ekoplaza opende op 10 december haar eerste Belgische biowinkel in Alsemberg. Normaal was de opening voorzien in oktober, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. De winkel in Alsemberg is de eerste van 14 Origin’O-winkels die werd overgenomen door Ekoplaza en die al werd omgebouwd. De rest zou tegen midden volgend jaar moeten klaar zijn. Het concept legt de focus op verse gerechten, groenten en fruit, brood en kaas. Allemaal bio. 

Herontdek het concept via ons artikel of ons interview!

©

Ekoplaza

Colruyt start nieuw foodconcept in Brussel

Rose Mary, zo heet de nieuwe maaltijddienst die Colruyt is gestart in Brussel. Vanuit de keuken van de Colruyt Group Academy in Ukkel, waar sinds de lockdown geen workshops meer plaatsvinden, maken chef-koks verse kant-en-klare maaltijden klaar. Die worden dezelfde dag ’s avonds aan huis geleverd door een fietskoerier. Met dit nieuwe foodconcept speelt de prijsbijter in  op de vraag van de consument naar 'snelle, verse, gezonde maaltijden'. Het concept werd ondertussen uitgebreid naar alle 19 gemeenten van Brussel. 

Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!

©

Laura Ferreira Porto

Delhaize vernieuwt zijn Shop&Go-concept

Naar aanleiding van de 20ste verjaardag van zijn Shop&Go-winkels lanceerde Delhaize een nieuw concept dat in het teken staat van on the go shoppen. De shops van Q8 zijn voortaan uitgerust met een saladebar, warme maaltijden, een open bakkerij en een quickscan, waardoor het betalen vlotter verloopt. Op deze manier wil de keten afrekenen met het etiket ‘tankshop’. 

Herontdek het concept via onze fotoreportage!

Delhaize Shop&Go

Groter, hedendaagser, meer louis

Louis delhaize opende in Ertvelde, een deelgemeente van Evergem, een voor het enseigne ongeziene winkel. De voormalige Smatch-winkel kreeg een volledige make-over en een meer hedendaagsere look. Via een opgelegd winkelparcours ontdekken klanten onder meer een gezellige onthaal- en consumptieruimte, ultralokale producten, een speciale serre voor groenten en fruit, meer verse vis, een etnisch gamma,…

Herontdek het concept via onze fotoreportage!

Colruyt Group test nieuw stadsconcept Collect&Go City

Colruyt Group test sinds oktober een nieuw stadsconcept: Collect&Go City. Klanten die hun boodschappen online bestellen via citycollect.be kunnen die 3 uur later ophalen in een pop-up bike aan het Flagey-gebouw in Elsene. Dit mobiele stadsconcept moet beter inspelen op de behoeften van milieubewuste stedelingen die tijd willen besparen en op zoek zijn naar nabijheid. Klanten kunnen kiezen uit 500 verse producten en gerechten. Om de versheid te garanderen worden de producten bewaard in koelboxen tot ze worden opgepikt.

Herontdek het concept via ons artikel!

Collect&Go City

Lidl test gloednieuw winkelconcept in Lokeren

Lidl stelt test in Lokeren een nieuw winkelconcept met een volledig nieuwe indeling en aankleding. De smart discounter gooit zijn traditionele winkelparcours er op de schop. In het nieuwe winkelconcept doorlopen klanten verschillende ‘eetwerelden’ die hen snel naar een verse lunch of een verse avondmaal brengen en inspiratie geven. Een speciale hoek met recepten uit ‘De Keuken van Lidl’ moet de klant dan weer inspireren qua gerechten.

Herontdek het concept via ons artikel!

En niet te vergeten...

Naast fysieke winkelconcepten, maakten ook enkele nieuwe online formules hun opwachting. Zo kunnen consumenten sinds midden mei terecht bij de online biospecialist Greenweez. Dit online platform, dat behoort tot de Carrefour Group, verkoopt 'betaalbare' bioproducten. Duurzaamheid en lokale producten zijn de speerpunten van het concept. Daarnaast startte de Nederlandse last mile start-up Bringly met pilootprojecten in verschillende Belgische steden. Het bezorgnetwerk werkt met professionele fietskoeriers om bestellingen van fysieke winkels naar de klant te brengen. Enkele retailspelers staken ook de taalgrens over. Zo opende bioketen Färm zijn eerste winkel op Vlaamse bodem en trok e-commercereus bol.com naar Wallonië.

Andere innovaties...

Niet alleen nieuwe winkelconcepten stonden op de planning dit jaar, retailers pakten ook uit met tal van innovaties. Zo lanceerde Delhaize begin oktober een nieuwe getrouwheidskaart: de SuperPlus-kaart, en een nieuwe app. Dankzij de nieuwe kaart kunnen klanten promoties van 5% tot 15% krijgen op 5.000 producten met een Nutri-Score van A of B. Op die manier stimuleert Delhaize de aankoop van gezonde producten. Ook Albert Heijn lanceerde zijn Belgische variant van de app 'Appie', waardoor klanten online de Albert Heijn-folder kunnen lezen of kunnen profiteren van extra kortingen dankzij hun gepersonaliseerde Bonus-kaart.  

De coronacrisis zorgde voor nieuwe consumptietrends. Zo kende online een ongeziene groei. Het ideale moment voor retailers om volop in te zetten op e-commerce. Dat beseften onder meer Albert Heijn, die in augustus startte met thuisleveringen in de regio Antwerpen, of Carrefour dat voortaan boodschappen aan huis laat leveren via Uber Eats. En niet alleen retailers, maar ook sociale media zagen kansen in online verkoop. Platformen zoals TikTok, WhatsApp en YouTube maakten hun entree op de markt voor de online shoppingdiensten en gingen daardoor de rechtstreekse concurrentie aan met traditionele websites. Tot slot zorgde de crisis voor een nieuw fenomeen: spookkeukens. Restaurants waar mensen niet kunnen eten, maar enkel eten kunnen bestellen schoten als paddenstoelen uit de grond. Een trend die ook na de crisis een mooi leven beschoren is, zo stellen experts. 

Het einde van een tijdperk

2020 was erop of eronder voor veel concepten. Dat werd pijnlijk duidelijk toen we afscheid moesten nemen van enkele bekende begrippen in de sector zoals Collishop.be, de online website waarop klanten van Colruyt non-foodartikelen konden kopen, de papieren catalogus van Ikea, of Blokker en Brantano. Verder maakte Dr. Oetker dit jaar komaf met zijn verse pizza’s in België, trok Roularta de stekker uit het ‘online winkelcentrum’ Storesquare, en stopte Lidl de test met zijn thuisbezorgingsdienst per fiets ‘Simpl’. Delhaize voerde op zijn beurt zijn stadsconcept Fresh Atelier af. Het concept kreeg niet alleen een flink tik door de coronacrisis, maar beantwoordde volgens de supermarktketen niet meer aan de veranderde consumentenbehoeften. Andere iconische merken veranderden tot slot van naam zoals Café Liégeois (nu: Charles Liégeois) en Uncle Ben’s (nu: Ben’s Original), en sommige producten kregen een nieuwe naam zoals de zigeunersaus (nu: paprikasaus op Hongaarse wijze) van Knorr. Al gebeurden die laatste twee onder druk van de Black Lives Matter-beweging.

Upcoming...

Ondanks de crisis hebben retailers het afgelopen jaar duidelijk niet stilgezeten en dat geldt ook voor het komende jaar, want er staan al heel wat nieuwe winkelconcepten gepland voor 2021. Het wordt uitkijken naar de nieuwe winkelformules van Jumbo: Foodmarkt en City. Die laatste zal neerstrijken in de Gasthuisstraat in Turnhout, een exacte datum is nog niet bekend. Daarnaast opent Albert Heijn eind volgend jaar zijn allereerste XL-concept in het nieuwe Mechelse winkelcentrum Malinas. Verder is het uitkijken naar de Russische supermarkt Vkusvill. Wanneer die er zal komen, blijft nog de vraag. Toch lijkt het erop dat dat niet al te lang meer zal duren, aangezien de keten op zoek was naar een Belgisch team. Tot slot is er nog de online supermarkt Hopr die in de toekomst zijn entree zal maken op de Belgische markt. Het project zou normaal al in het voorjaar van 2020 gelanceerd worden, maar door de coronacrisis werd het op de lange baan geschoven. Wanneer Hopr exact zijn deuren zal openen, is niet duidelijk, maar wij zijn alvast benieuwd!